STATUT SZKOŁY - archiwum

Statut Zespołu Szkół w Mirosławcu

STATUT  ZESPOŁU SZKÓŁ 

w Mirosławcu

 

(Tekst jednolity z 22 lutego 2013 r.)

I.       POSTANOWIENIA OGÓLNE.

§1

1. Szkoła nosi nazwę : Zespół Szkół w Mirosławcu.

2. Zespół Szkół jest szkołą publiczną.

3. W skład Zespołu Szkół   w Mirosławcu zwanego dalej „zespołem szkół"  wchodzą:

1)      Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu, zwana dalej szkołą podstawową,

2)      Gimnazjum im. Lotników Polskich w Mirosławcu, zwane dalej gimnazjum.

4. Siedzibą zespołu szkół jest budynek położony w Mirosławcu, ul. Wolności 21

     5. Na pieczęciach używane są nazwy:

 

                      Zespół Szkół w Mirosławcu

 

      na stemplach:

 

                     Zespół Szkół w Mirosławcu

                    78-650 Mirosławiec, ul.Wolności 21

                     tel.(067)2595183, tel/fax (067) 2595021

                     REGON: 331404540, NIP 765-15-86-401

                    

                     Zespół Szkół

                     Gimnazjum im. Lotników Polskich w Mirosławcu

                      78-650 Mirosławiec, ul.Wolności 21

                     tel.(067)2595183, tel/fax (067) 2595021

                     REGON: 331013791, NIP 765-15-86-401

 

                     Zespół Szkół

                     Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu

                     78-650 Mirosławiec, ul.Wolności 21

                     tel.(067)2595183, tel/fax (067) 2595021

                     REGON: 000596978, NIP 765-15-86-401

 

              6. Cykl kształcenia trwa:

1) w szkole podstawowej - 6 lat

2)  w gimnazjum - 3 lata.

 

             7. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister

                  Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.

             8. Organem prowadzącym dla zespołu szkół jest Gmina Mirosławiec.

             9.  Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Zachodniopomorski Kurator Oświaty w  

                   Szczecinie.

  1. Zespół  działa jako jednostka budżetowa Gminy Mirosławiec.

 

II. CELE   I ZADANIA ZESPOŁU SZKÓŁ

§2

Zespół szkół realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:

  1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectw:

1)  szkoły podstawowej

2)  gimnazjum.

2.    Umożliwia absolwentom poznanie wymaganych pojęć i zdobycie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki  na następnym etapie kształcenia.

3.   Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad, stosownie do warunków

         zespołu szkół i wieku ucznia poprzez:

 l)  zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów,

       2) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowania uczniów;

         3)  realizowanie programu wychowawczego w każdej ze szkół zespołu.

4.  Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły poprzez:

1)             organizowanie zajęć świetlicowych po zgłoszeniu takiej potrzeby przez rodziców,

2)             umożliwienie spożywania posiłków,

3)      prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych,

4)      prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych i dodatkowo dla niektórych grup uczniów zajęć w celu wyrównywania wiedzy,

5)      prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej.

       Zajęcia, o których mowa wyżej, prowadzone są w miarę posiadanych środków finansowych.                    

5.   Wychowuje uczniów w duchu pełnej tolerancji światopoglądowej oraz zasad humanistycznych ideałów demokracji, wolności, równości i sprawiedliwości społecznej.

6. Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez właściwie zorganizowany proces nauczania, tworzenie w szkole kół zainteresowań, kół przedmiotowych, sekcji sportowych, klubów, przygotowanie zainteresowanych uczniów do zawodów szkolnych, turniejów oraz konkursów                    i olimpiad.

§3

Cele i zadania określone w § 2, zespół szkół realizuje poprzez:

1.  Umożliwienie podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej  i religijnej, prowadząc:

1) naukę w języku ojczystym,

2) naukę religii lub etyki na życzenie rodziców.

2.  Zapewnienie uczniom wiedzy na odpowiednim poziomie, poprzez:

  1. innowacje i nowatorstwo pedagogiczne,
  2. indywidualne programy nauczania dla uczniów wybitnie zdolnych.

3.   Zapewnienie możliwie optymalnych warunków umożliwiających rozwój fizyczny

       i  zdrowie   uczniów przez korzystanie z obiektów sportowych  ( boiska, sali  gimnastycznej), 

 

  1. Opracowanie strategii działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych

       wobec  dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem zgodnie z przepisami szczegółowymi.

 

5.   Kształtowanie właściwej patriotycznej postawy uczniów, poszanowania

postępowych i trwałych wartości moralnych, kultury powszechnej i narodowej i przekonań religijnych.

 

6.    Przygotowanie uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich,

       poszanowania godności własnej i innych, a w związku z tym do świadomego,

       samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego spełnienia zadań w życiu osobistym,

       rodzinnym i kulturalnym.

7.   Program wychowawczy i program profilaktyki, uchwalany przez  radę

     pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

III.    ORGANY ZESPOŁU SZKÓŁ

§4

Organami  zespołu szkół są:

              1)  Dyrektor  zespołu szkół,

 2) Rada Pedagogiczna zespołu szkół, w skład której wchodzą nauczyciele szkoły

    podstawowej i gimnazjum . Rada Pedagogiczna może pracować w zespołach i   

                  podzespołach problemowych.

 3) Rada Rodziców , w skład której wchodzą rodzice uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.

4) Samorząd  uczniów zespołu szkół  tworzą: Samorząd Uczniowski szkoły  podstawowej i 

     Samorząd Uczniowski gimnazjum. Samorządy uczniowskie zachowują swoja odrębność.

 

§5

Dyrektor  zespołu szkół:

a.)    kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno -wychowawczą zespołu szkół i reprezentuje go na zewnątrz;

b.)    jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników zespołu szkół;

c.)    sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne i profilaktyczne;

d.)   sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego poprzez dzieci  zamieszkujące w obwodzie szkoły;

e.)    kieruje pracami  rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;

f.)     powierza stanowiska wicedyrektorów zespołu szkół i odwołuje z nich, zasięgając w tym względzie opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej;

g.)    powierza nauczycielom pełnienie funkcji przewodniczących komisji oraz zespołów przedmiotowych i odwołuje  ich z tych funkcji;

h.)    dokonuje oceny pracy nauczycieli;

i.)      opracowuje projekt arkusza organizacyjnego zespołu;

j.)      dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zespołu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

k.)    organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę zespołu;

l.)      zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników zespołu;

m.)  przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe;

n.)    występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;

  • o.)    wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

p.)    dokonuje skreślenia ucznia z listy uczniów na podstawie  uchwały rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego

§6

W zespole szkół działa Rada Pedagogiczna zespołu szkół:

1) W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele zespołu szkół.

2) Jej przewodniczącym jest dyrektor  zespołu  szkół.

3) Rada Pedagogiczna może pracować w podzespołach i zespołach problemowych, zgodnie z

    regulaminem wewnętrznym.

 4) Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy zatwierdzanie wyników klasyfikacji i

    promocji uczniów, podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów  

    pedagogicznych  w zespole szkół. Szczegółowe kompetencje Rady Pedagogicznej oraz sposób

    podejmowania  przez nią uchwał zawiera wewnętrzny „Regulamin Rady Pedagogicznej

    Zespołu Szkół  w    Mirosławcu.

5) W celu realizacji zadań wychowawczych Rada Pedagogiczna powołuje zespoły   

    wychowawców w szkole podstawowej i gimnazjum, w skład których wchodzą   

    nauczyciele uczący w szkołach. Do zadań zespołów należy:

1)      udzielanie wsparcia wychowawcom i nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

2)      wsparcie nauczycieli w stosowaniu narzędzi diagnostycznych oraz tworzenie banku narzędzi diagnozy i poznania uczniów,

3)      prowadzenie diagnoz, analiz i rozpoznawanie potrzeb oraz zainteresowań uczniów, rozpoznawanie tendencji i dynamiki zmian z uwzględnieniem oddziału, klasy, etapu edukacyjnego i szkoły,

4)      ustalenie problematyki wychowawczej oraz zagadnień z zakresu profilaktyki               i diagnozy dla klas na  poszczególnych etapach edukacji,

5)      opracowanie projektu programu wychowawczego i programu profilaktycznego       i przedstawienie do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej po uzgodnieniu z Radą Rodziców,

6)      opracowanie kryteriów i zasad oceniania zachowania uczniów oraz szczegółowych procedur udzielania nagród i kar uczniom,

7)      organizowanie zebrań związanych z bieżącymi problemami wychowawczymi oraz analizowanie i przedstawianie Radzie Pedagogicznej wniosków dotyczących efektów pracy wychowawczej w szkołach.

 

 

§7

Rada Rodziców zespołu  szkół.

Stanowi reprezentację rodziców uczniów zespołu szkół. Radę Rodziców tworzą  klasowe rady rodziców, które są wybierane przez ogół rodziców uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjum. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej zespołu i dyrektora zespołu szkół. Może wspierać działalność statutową zespołu  szkół gromadząc fundusze z

dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym m. in. zawarte są zasady wydatkowania funduszy.

 

          § 8

Samorząd Uczniowski.

Samorząd Uczniowski szkoły podstawowej i Samorząd Uczniowski gimnazjum tworzą wszyscy uczniowie tych szkół. Zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego określają regulaminy uchwalone przez uczniów w głosowaniu tajnym i powszechnym. Regulamin samorządu uczniowskiego  zawiera szczegółowe kompetencje i uprawnienia  samorządu uczniowskiego.

 

§9

 

Zasady rozwiązywania konfliktów:

        1) dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej zespołu w związku z tym wykonuje uchwały

      o ile  są zgodne z prawem oświatowym,

        2)  wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem powiadamiając o tym fakcie organ 

      prowadzący.

3.)          rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady jeżeli w regulaminie je  pominięto,

4.)          reprezentuje interesy rady pedagogicznej na zewnątrz i dba o ich autorytet.

5.)    bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami zespołu szkół tj.  radą rodziców,

6.)          przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,

7.)          dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie zespołu szkół. W swojej działalności kieruje się  zasadą partnerstwa i obiektywizmu,

8.)          wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, w związku z tym wydaje  zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy  zespołu szkół i nie służy rozwojowi jego wychowanków,

9.)          jeżeli uchwała rady rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym  interesem szkoły, dyrektor

        zawiesza jej wykonanie i w terminie określonym w regulaminie rady uzgadnia z nią sposób  

        postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały. W przypadku braku uzgodnienia,

        o  którym  mowa, Dyrektor zespołu szkół przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi

        prowadzącemu,

10)  w sprawach spornych dotyczących uczniów ustala się co następuje:

        a)  uczeń może zgłaszać swoje zastrzeżenia do przewodniczącego samorządu uczniowskiego .

                b)  przewodniczący  samorządu uczniowskiego w uzgodnieniu z nauczycielem opiekunem

                    przedstawia  sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem

                    samorządu rozstrzyga  sporne  kwestie,

                c) sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do wicedyrektora, którego decyzje są ostateczne.

 

 

IV.     ORGANIZACJA ZESPOŁU SZKÓŁ

 

§10

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku  szkolnego.

 

§ 11

Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny zespołu szkół zatwierdza do 30 maja  danego roku  organ prowadzący  po uzyskaniu pozytywnej opinii organu nadzoru pedagogicznego.

 

§12

 

1. Podstawową jednostką organizacyjną zespołu szkół jest oddział. Liczba uczniów w oddziale w zasadzie nie powinna być większa niż 28. Uczniowie ci w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się  wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawów programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla zespołu szkół, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w powyższej sprawie.

  1. Podział uczniów na grupy uzależniony jest od możliwości finansowych zespołu oraz wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych.,
  2. Za zgodą organu prowadzącego, zespół może prowadzić oddziały integracyjne według odrębnych przepisów.
  3. W gimnazjum tworzone są oddziały sportowe.
  4. W oddziale sportowym jest prowadzone szkolenie sportowe w jednym lub kilku sportach,                  w co najmniej trzech kolejnych klasach szkoły danego typu, dla co najmniej 20 uczniów                 w oddziale.
  5. Obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin zajęć sportowych wynosi w oddziałach sportowych co najmniej 10 godzin.

Obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin zajęć sportowych w oddziałach ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym, na podstawie programu szkolenia sportowego,                       z uwzględnieniem etapu szkolenia sportowego.

 

 

§13

Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora zespołu szkół na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnie­niem zasad zdrowia i higieny pracy oraz możliwości lokalowych zespołu szkół.

 

§14

  1. Podstawową formą pracy szkoły podstawowej i gimnazjum  są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w  systemie klasowo-lekcyjnym.
  2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
  3. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
  4. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III szkoły podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o których mowa w ust. l.

 

§15

1.    Podział oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania i możliwości zespołu szkół.

  1. Oddział  należy dzielić na grupy w nauczaniu:

1) języków obcych ( w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów),

2) wychowania fizycznego (w oddziałach powyżej 26 uczniów), w zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców

3) zajęciach komputerowych, informatyki (w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów),

4) wychowania do życia w rodzinie.

   3.  W przypadku oddziałów liczących odpowiednio nie więcej niż 24 uczniów  podziału na       

        grupy można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.

  4.  W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa, specyfiką sportu lub   

       zróżnicowanym  poziomem sportowym uczniów w czasie zajęć sportowych w oddziałach  

       sportowych mogą być tworzone grupy ćwiczeniowe.

  1. Liczba uczniów w grupie ćwiczeniowej w oddziale sportowym wynosi co najmniej 10.                Za zgodą organu prowadzącego szkołę liczba uczniów w grupie ćwiczeniowej może być mniejsza.
  2. Nauczanie szkolne wiedzy o życiu seksualnym człowieka organizowane jest w oddziałach liczących nie więcej niż 28 uczniów.
  3. Na realizację zajęć w klasach IV - VI szkoły podstawowej i gimnazjum przeznacza się                 w szkolnym planie nauczania, w każdym roku szkolnym, dla uczniów poszczególnych klas, po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.

 

§ 16

Organizacja zajęć dodatkowych:              

  1. Zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo –lekcyjnym;
  2. Zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez zespół środków finansowych;

Liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MENiS.

 

 

§17

1.   Uczniów nie rokujących ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, po pierwszym roku nauki można kierować do klas przysposabiających do pracy zawodowej.

2.   Dyrektor kieruje ucznia do klasy, o której mowa w ust. l na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając wynik sprawdzianu osiągnięć edukacyjnych ucznia, opinię lekarską, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, zgodę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

 

 

§18

1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych zespołu szkół, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

2. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:

 

1)      udostępnianie książek i innych źródeł informacji uczniom, nauczycielom i rodzicom,

2)      tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji                  z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

3)      organizowanie zajęć mających na celu nauczenie uczniów korzystania z różnych źródeł wiedzy, z wykorzystaniem Internetu,

4)      rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie                      i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

5)      organizowanie konkursów czytelniczych, wystaw i innych imprezy i działań, których celem jest upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie wrażliwości kulturalnej i społecznej uczniów,

6)      współpraca z wychowawcami, rodzicami i nauczycielami i innymi bibliotekami                            w przygotowaniu materiałów dydaktycznych, zdobywaniu informacji i zachęcaniu uczniów do samokształcenia,

7)      przedstawienie radzie pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,

8)      współpraca z biblioteką miejską oraz innymi bibliotekami.

 

3. W celu wspomagania realizacji zadań wychowawczych szkoła zatrudnia pedagoga.

4. Do zadań pedagoga należy:

1) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia oraz analizowanie przyczyn   niepowodzeń szkolnych,

2) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,

3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

4) podejmowanie i wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,

5) wspomaganie wychowawców i nauczycieli w realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych,

6)organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.

 

§19

  1. W szkole funkcjonuje świetlica szkolna dla uczniów  zespołu szkół, świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych. Wychowawcy świetlicy zapewniają bezpieczeństwo dzieciom powierzonym ich opiece, prowadzą zajęcia tematyczne, utrzymują stały kontakt z wychowawcami klas i rodzicami.
  2. Liczba uczniów w grupie nie powinna być wyższa niż  25.
  3. Uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji rodzinnej lub losowej mogą korzystać z bezpłatnych posiłków w szkole. Zasady zwolnień z opłat określa organ prowadzący szkołę oraz  odręne przepisy
  4. Uczniowie mają prawo do uzyskania pomocy materialnej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§20

Dla realizacji celów statutowych zespół szkół posiada następującą bazę:

  1.    sale dydaktyczne, które umożliwiają naukę na dwie zmiany,
  2.    bibliotekę szkolną,
    1. salę gimnastyczną wraz z zapleczem,
    2. salę gimnastyczną korekcyjno-wyrównawczą,
    3. boiska  sportowe wielofunkcyjne,
    4. świetlicę szkolną
    5. stołówkę szkolną wraz z zapleczem,
    6. archiwum,
    7. sekretariat,
    8. gabinety dla dyrektora i wicedyrektorów,
    9. gabinet pedagoga,
    10. gabinet higieny szkolnej,
    11. inne zgodnie ze statutową działalnością i możliwościami finansowymi szkoły.

V.      NAUCZYCIELE  I  INNI    PRACOWNICY  ZESPOŁU   SZKÓŁ

 

§21

l.   W zespole szkół zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi,

2.  Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. l, określają odrębne

     przepisy.

3. Szczegółowy zakres czynności dla pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.

 

                                                                 

§22

 

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.

 

2. Do obowiązków nauczyciela należy:

  1)   kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i 

         higieny  pracy, 

2)   uczestniczyć w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy,

1)             przestrzegać zapisów statutowych

2)      zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,

3)      usuwać drobne usterki względnie zgłaszać ich występowanie woźnemu  szkoły,

4)      w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować przestrzeganie regulaminów,

5)      w salach gimnastycznych i na boiskach sportowych używać tylko sprawnego sprzętu,

6)      na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,

7)      pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem,

8)      przygotować się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,

9)      dbać o poprawność językową uczniów i własną,

10)  stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,

11)  podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,

12)  służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,

13)  wzbogacać warsztat pracy i dbać o powierzone pomoce i sprzęt,

14)  aktywnie uczestniczyć w szkoleniach, posiedzeniach Rady Pedagogicznej,

15)  stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,

16)  wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych  form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych,

17)  współpracować ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc pedagogiczno-psychologiczną, zdrowotną i inną,

18)  zapewnić ciągłość procesu wychowawczo-dydaktycznego poprzez stałą współpracę

z domem rodzinnym ucznia, w tym rzetelnie informować rodziców, opiekunów o rozwoju dziecka z zachowaniem zasad bezstronności, obiektywizmu w stosunku do dziecka i rodziców.

 

 

§23

1. Nauczyciele danego przedmiotu, bloku przedmiotów lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe, którymi kierują przewodniczący.

2. Przewodniczący powoływani są przez dyrektora  w porozumieniu  z członkami zespołu.

3. Do zadań zespołu m.in. należy:

1) wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,

2) wybór podręczników,

3) opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju   

    uczniów,

4) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,

 

5) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,

6) stwarzanie warunków do dzielenia się doświadczeniami,

7) współtworzenie programu rozwoju.

 

§ 24

  1. Dyrektor zespołu szkół powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym  oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.

 

2.  Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały okres na danym etapie edukacyjnym.

3. Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Odwołanie z funkcji wychowawcy może nastąpić w każdym czasie z inicjatywy dyrektora  lub na wniosek rady rodziców, po poinformowaniu rady pedagogicznej.  Ostateczną decyzję w powyższym zakresie podejmuje dyrektor zespołu.

§25

  1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniem, a w szczególności:

1)             tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,

2)             przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,

3)      rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.

  1. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. l winien:

1)      zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,

2)             opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający  program wychowawczy szkoły,

3)             utrzymywać systematyczne i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu  koordynacji oddziaływań wychowawczych,

4)      współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,

5)       współpracować z pedagogiem  szkolnym i poradnią psychologiczno-pedagogiczną,

6)      śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,

7)      udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itp.;   

8)             kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,

9)       utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się ucznia,

10)      powiadomić o przewidywanym dla ucznia stopniu niedostatecznym  na miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego

11)       na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadomić ucznia o przewidywanych dla niego stopniach  semestralnych (rocznych),

12)  uczestniczyć w zebraniach z rodzicami.

  1. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej    (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne i inne).
  2. Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony pedagoga szkolnego, poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych poradni specjalistycznych.

 

§26

1.   W zespole, który liczy co najmniej 12 oddziałów, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej  i organu prowadzącego powołuje wicedyrektora.

2.   Za zgodą organu prowadzącego, dyrektor zespołu może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze na każde następnych 12 oddziałów.

  1. Wicedyrektor:
    1. jest bezpośrednim przełożonym służbowym z upoważnienia dyrektora  zespołu nauczycieli, wychowawców świetlicy, pedagoga,  bibliotekarza;
    2. jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą;
    3. decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole;
    4. ma prawo formułowania projektu pracy podległych mu bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy opiekuńczo – wychowawczej wszystkich nauczycieli.
    5. Wicedyrektor przyjmuje na siebie część zadań dyrektora, zgodnie z zakresem obowiązków.

 

 

VI.     UCZNIOWIE

§27

l.   Do zespołu szkół uczęszczają uczniowie w zasadzie w wieku od 7 do 16 lat. Podlegają oni obowiązkowi  

      szkolnemu, który trwa do 18 roku życia. Dyrektor przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących  

     ustalony dla zespołu szkół obwód. Warunkiem przyjęcia do gimnazjum jest świadectwo ukończenia szkoły

    podstawowej oraz potwierdzenie zameldowania ucznia na danym terenie.

2.  Dyrektor może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwolą.

3.  Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno - pedagogicznej dyrektor może:             
l) zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego,
2) odroczyć lub przyśpieszyć realizację obowiązku szkolnego.

§28

l. Prawa uczniów wynikają w szczególności z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego Statutu. Uczeń ma prawo do:

a)              właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej w ramach możliwości szkoły,

b)             opieki wychowawczej i takich warunków, które zapewniają bezpieczeństwo chronią przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,

c)              życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,

d)            swobodnego wyrażania myśli i przekonań, a w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

e)      rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych,

f)       sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

g)             pomocy w przypadku trudności w nauce,

h)             korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,

i)                 korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,

j)        wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,

k)      odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych, do wycieczek, biwaków,

l)        odwoływania się od niesprawiedliwej jego zdaniem oceny na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

m)    udziału w obozach szkoleniowych organizowanych przez szkołę w ramach programu szkolenia sportowego oddziałów sportowych.

2. Uczeń ma obowiązek:

Przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły i  regulaminach szczegółowych, a zwłaszcza dotyczących:

a)              systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,

b)      przestrzegania zasad kultury współżycia w stosunku do kolegów, nauczycieli

i innych pracowników szkoły,

c)              odpowiedzialności za własne życie i higienę oraz rozwój,

d)     dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole, dbanie o piękno ojczystej mowy, 

e)      naprawianie wyrządzonej umyślnie przez siebie szkody w formie wskazanej przez nauczyciela,

f)       podporządkowania się poleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, samorządu klasowego lub szkolnego.

g)      udziału w realizacji projektu edukacyjnego ustalonego dla uczniów gimnazjum

h)      usprawiedliwienia w przeciągu 1 – tygodnia w formie pisemnej nieobecności na zajęciach edukacyjnych (zaświadczenie lekarskie, oświadczenie rodziców lub prawnych opiekunów),

i)        wyłączenia telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych podczas lekcji i zajęć.

j)        nosić schludny, estetyczny strój szkolny określony w regulaminie szkoły.

3. Uczeń przebywający w szkole może zostać zwolniony z zajęć lekcyjnych i odebrany ze szkoły             wyłącznie przez rodzica, ustawowego opiekuna lub osobę wskazaną w pisemnym oświadczeniu, złożonym przez rodzica do wychowawcy klasy, lub:

1) w przypadku gdy rodzic/prawny opiekun nie może osobiście odebrać swojego dziecka, na własną odpowiedzialność po uzgodnieniu z wychowawcą lub wicedyrektorem może pozwolić na odebranie dziecka przez wskazaną osobę, względnie jego samodzielny powrót do domu.

2)w uzasadnionych, wyjątkowych sytuacjach ucznia może zwolnić dyrektor szkoły.

§29

 

1. Nagroda może być przyznana za: co najmniej  dobre wyniki w nauce i wzorowe lub bardzo dobre zachowanie, wzorową frekwencję, pracę społeczną, wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sportu, szczególnie wyróżniającą postawę i zachowanie,

2. Nagroda może być udzielona w następującej formie:

1)      pochwała wychowawcy udzielona indywidualnie lub na forum klasy,

2)        pochwała samorządu klasowego lub szkolnego udzielona indywidualnie, wobec całej klasy,

3)        pochwała dyrektora szkoły udzielona indywidualnie, wobec klasy lub na apelu szkolnym,

4)        nagroda rzeczowa, dyplom uznania lub puchar,

5)        list pochwalny do rodziców,

6)        nagrody książkowe na koniec roku szkolnego,

7)                 świadectwo z wyróżnieniem,

8)                 stypendium naukowe na zasadach określonych przez organ prowadzący,

9)                 stypendium sportowe na zasadach określonych przez organ prowadzący.

 

3. Kara może być udzielona za:

1)  nieprzestrzeganie obowiązków ucznia,

2)  nieprzestrzeganie zarządzeń osób, organizacji lub instytucji upoważnionych do  ich wydawania ,

       3)  naruszenia przepisów lub zarządzeń pozaszkolnych udokumentowanych faktami oraz

             odpowiednim orzeczeniem,

4. Kara może być udzielona w następującej formie:

1)      upomnienie albo nagana udzielona przez wychowawcę lub samorząd  klasowy i szkolny indywidualnie bądź wobec całej klasy,

2)      upomnienie, nagana lub ostrzeżenie udzielone przez dyrektora szkoły, indywidualnie, wobec całej klasy lub na apelach szkolnych,

3)      zawieszenie przez dyrektora prawa udziału w zajęciach pozalekcyjnych, imprezach rozrywkowych organizowanych przez klasę lub szkołę,

4)      przeniesienie ucznia do równoległej klasy w szkole decyzją rady pedagogicznej,

5)      dyrektor  może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły na wniosek rady pedagogicznej, w przypadku:

a) stałego naruszania postanowień statutu,

b) demoralizowania innych uczniów,

                         c) wykroczenia i przestępstwa określonego kodeksem karnym.

5. Wyżej wymienione formy kar mogą być anulowane przez radę pedagogiczną na wniosek samorządu klasowego lub uczniowskiego i rodziców.

6. Uczeń lub zespół, któremu została udzielona kara ma prawo odwołania się do dyrektora szkoły, rady pedagogicznej lub do organu nadzorującego szkołę w terminie 7 dni od jej udzielenia.

7. Decyzja o udzieleniu kary przez radę pedagogiczną, jeżeli nie zostały naruszone przepisy formalne jest ostateczna.

8. Udzielona kara, o ile nie została darowana lub anulowana musi być uwzględniona przy ustaleniu oceny  zachowania.

9. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów)  ucznia  o przyznanej mu      

     nagrodzie lub zastosowanej wobec niego kary.

10. Niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie

przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

11. Przez niespełnianie obowiązku nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność                

w okresie miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

12. Skreślenie z listy uczniów dokonuje się, gdy uczeń ukończył 18 rok życia oraz:

1)      nie uczęszcza do szkoły z powodów nieusprawiedliwionej  nieobecności w okresie miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych

zajęć edukacyjnych lub z powodu pobytu w areszcie śledczym decyzją sądu, lub

2)      jest skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo, lub

3)      narusza nietykalność cielesną i godność osobistą uczniów, pracowników bądź innych osób przebywających na terenie szkoły, lub

4)      dopuszcza się zaboru lub niszczenia mienia szkoły lub osób, lub

5)      wywiera szkodliwy wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów, nauczycieli bądź innych pracowników szkoły, lub

6)      przebywa na terenie szkoły w stanie nietrzeźwym, pod wpływem narkotyków oraz posiada, przechowuje czy rozprowadza alkohol lub narkotyki, lub

7)      świadomie i nagminnie narusza obowiązki ucznia określone w statucie.

 

 

§30

Szczegółowe zasady dotyczące promowania i klasyfikowania uczniów zawarto w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.

§31

  1. Szkoła podstawowa i  gimnazjum posiada własny sztandar, których wzór stanowi załącznik niniejszego      statutu:

Zał. 1a Wzór sztandaru Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu - strona prawa

Zał. 1bWzór sztandaru Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu - strona lewa

Zał. 1cWzór sztandaru Gimnazjum im. Lotników Polskich w Mirosławcu - strona lewa

Zał. 1dWzór sztandaru Gimnazjum im. Lotników Polskich w Mirosławcu - strona prawa

  1. Organem kompetentnym do uchwalenia zmian w statucie zespołu szkół jest rada pedagogiczna

 

Ostatnia zmiana:

Uchwała Nr 2/2013 Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Mirosławcu z dnia 22 lutego 2013 r.

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 11 marca 2013 10:16
Dokument wprowadzony do BIP przez: Agnieszka Kuźniewska
Ilość wyświetleń: 4113
11 marca 2013 10:41 (Agnieszka Kuźniewska) - Dodanie załącznika [2_gim.jpg] do dokumentu.
11 marca 2013 10:41 (Agnieszka Kuźniewska) - Dodanie załącznika [1_gim.jpg] do dokumentu.
11 marca 2013 10:41 (Agnieszka Kuźniewska) - Dodanie załącznika [2_sp.jpg] do dokumentu.