STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ
w Mirosławcu
(Tekst jednolity z 22 lutego 2013 r.)
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE.
§1
1. Szkoła nosi nazwę : Zespół Szkół w Mirosławcu.
2. Zespół Szkół jest szkołą publiczną.
3. W skład Zespołu Szkół w Mirosławcu zwanego dalej „zespołem szkół" wchodzą:
1) Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu, zwana dalej szkołą podstawową,
2) Gimnazjum im. Lotników Polskich w Mirosławcu, zwane dalej gimnazjum.
4. Siedzibą zespołu szkół jest budynek położony w Mirosławcu, ul. Wolności 21
5. Na pieczęciach używane są nazwy:
Zespół Szkół w Mirosławcu
na stemplach:
Zespół Szkół w Mirosławcu
78-650 Mirosławiec, ul.Wolności 21
tel.(067)2595183, tel/fax (067) 2595021
REGON: 331404540, NIP 765-15-86-401
Zespół Szkół
Gimnazjum im. Lotników Polskich w Mirosławcu
78-650 Mirosławiec, ul.Wolności 21
tel.(067)2595183, tel/fax (067) 2595021
REGON: 331013791, NIP 765-15-86-401
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu
78-650 Mirosławiec, ul.Wolności 21
tel.(067)2595183, tel/fax (067) 2595021
REGON: 000596978, NIP 765-15-86-401
6. Cykl kształcenia trwa:
1) w szkole podstawowej - 6 lat
2) w gimnazjum - 3 lata.
7. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister
Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
8. Organem prowadzącym dla zespołu szkół jest Gmina Mirosławiec.
9. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Zachodniopomorski Kurator Oświaty w
Szczecinie.
II. CELE I ZADANIA ZESPOŁU SZKÓŁ
§2
Zespół szkół realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1) szkoły podstawowej
2) gimnazjum.
2. Umożliwia absolwentom poznanie wymaganych pojęć i zdobycie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia.
3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad, stosownie do warunków
zespołu szkół i wieku ucznia poprzez:
l) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów,
2) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowania uczniów;
3) realizowanie programu wychowawczego w każdej ze szkół zespołu.
4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły poprzez:
1) organizowanie zajęć świetlicowych po zgłoszeniu takiej potrzeby przez rodziców,
2) umożliwienie spożywania posiłków,
3) prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych,
4) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych i dodatkowo dla niektórych grup uczniów zajęć w celu wyrównywania wiedzy,
5) prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej.
Zajęcia, o których mowa wyżej, prowadzone są w miarę posiadanych środków finansowych.
5. Wychowuje uczniów w duchu pełnej tolerancji światopoglądowej oraz zasad humanistycznych ideałów demokracji, wolności, równości i sprawiedliwości społecznej.
6. Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez właściwie zorganizowany proces nauczania, tworzenie w szkole kół zainteresowań, kół przedmiotowych, sekcji sportowych, klubów, przygotowanie zainteresowanych uczniów do zawodów szkolnych, turniejów oraz konkursów i olimpiad.
§3
Cele i zadania określone w § 2, zespół szkół realizuje poprzez:
1. Umożliwienie podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, prowadząc:
1) naukę w języku ojczystym,
2) naukę religii lub etyki na życzenie rodziców.
2. Zapewnienie uczniom wiedzy na odpowiednim poziomie, poprzez:
3. Zapewnienie możliwie optymalnych warunków umożliwiających rozwój fizyczny
i zdrowie uczniów przez korzystanie z obiektów sportowych ( boiska, sali gimnastycznej),
wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem zgodnie z przepisami szczegółowymi.
5. Kształtowanie właściwej patriotycznej postawy uczniów, poszanowania
postępowych i trwałych wartości moralnych, kultury powszechnej i narodowej i przekonań religijnych.
6. Przygotowanie uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich,
poszanowania godności własnej i innych, a w związku z tym do świadomego,
samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego spełnienia zadań w życiu osobistym,
rodzinnym i kulturalnym.
7. Program wychowawczy i program profilaktyki, uchwalany przez radę
pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
III. ORGANY ZESPOŁU SZKÓŁ
§4
Organami zespołu szkół są:
1) Dyrektor zespołu szkół,
2) Rada Pedagogiczna zespołu szkół, w skład której wchodzą nauczyciele szkoły
podstawowej i gimnazjum . Rada Pedagogiczna może pracować w zespołach i
podzespołach problemowych.
3) Rada Rodziców , w skład której wchodzą rodzice uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.
4) Samorząd uczniów zespołu szkół tworzą: Samorząd Uczniowski szkoły podstawowej i
Samorząd Uczniowski gimnazjum. Samorządy uczniowskie zachowują swoja odrębność.
§5
Dyrektor zespołu szkół:
a.) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno -wychowawczą zespołu szkół i reprezentuje go na zewnątrz;
b.) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników zespołu szkół;
c.) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne i profilaktyczne;
d.) sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego poprzez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły;
e.) kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;
f.) powierza stanowiska wicedyrektorów zespołu szkół i odwołuje z nich, zasięgając w tym względzie opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej;
g.) powierza nauczycielom pełnienie funkcji przewodniczących komisji oraz zespołów przedmiotowych i odwołuje ich z tych funkcji;
h.) dokonuje oceny pracy nauczycieli;
i.) opracowuje projekt arkusza organizacyjnego zespołu;
j.) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zespołu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
k.) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę zespołu;
l.) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników zespołu;
m.) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe;
n.) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
p.) dokonuje skreślenia ucznia z listy uczniów na podstawie uchwały rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego
§6
W zespole szkół działa Rada Pedagogiczna zespołu szkół:
1) W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele zespołu szkół.
2) Jej przewodniczącym jest dyrektor zespołu szkół.
3) Rada Pedagogiczna może pracować w podzespołach i zespołach problemowych, zgodnie z
regulaminem wewnętrznym.
4) Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy zatwierdzanie wyników klasyfikacji i
promocji uczniów, podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych w zespole szkół. Szczegółowe kompetencje Rady Pedagogicznej oraz sposób
podejmowania przez nią uchwał zawiera wewnętrzny „Regulamin Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkół w Mirosławcu.
5) W celu realizacji zadań wychowawczych Rada Pedagogiczna powołuje zespoły
wychowawców w szkole podstawowej i gimnazjum, w skład których wchodzą
nauczyciele uczący w szkołach. Do zadań zespołów należy:
1) udzielanie wsparcia wychowawcom i nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
2) wsparcie nauczycieli w stosowaniu narzędzi diagnostycznych oraz tworzenie banku narzędzi diagnozy i poznania uczniów,
3) prowadzenie diagnoz, analiz i rozpoznawanie potrzeb oraz zainteresowań uczniów, rozpoznawanie tendencji i dynamiki zmian z uwzględnieniem oddziału, klasy, etapu edukacyjnego i szkoły,
4) ustalenie problematyki wychowawczej oraz zagadnień z zakresu profilaktyki i diagnozy dla klas na poszczególnych etapach edukacji,
5) opracowanie projektu programu wychowawczego i programu profilaktycznego i przedstawienie do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej po uzgodnieniu z Radą Rodziców,
6) opracowanie kryteriów i zasad oceniania zachowania uczniów oraz szczegółowych procedur udzielania nagród i kar uczniom,
7) organizowanie zebrań związanych z bieżącymi problemami wychowawczymi oraz analizowanie i przedstawianie Radzie Pedagogicznej wniosków dotyczących efektów pracy wychowawczej w szkołach.
§7
Rada Rodziców zespołu szkół.
Stanowi reprezentację rodziców uczniów zespołu szkół. Radę Rodziców tworzą klasowe rady rodziców, które są wybierane przez ogół rodziców uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjum. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej zespołu i dyrektora zespołu szkół. Może wspierać działalność statutową zespołu szkół gromadząc fundusze z
dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym m. in. zawarte są zasady wydatkowania funduszy.
§ 8
Samorząd Uczniowski.
Samorząd Uczniowski szkoły podstawowej i Samorząd Uczniowski gimnazjum tworzą wszyscy uczniowie tych szkół. Zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego określają regulaminy uchwalone przez uczniów w głosowaniu tajnym i powszechnym. Regulamin samorządu uczniowskiego zawiera szczegółowe kompetencje i uprawnienia samorządu uczniowskiego.
§9
Zasady rozwiązywania konfliktów:
1) dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej zespołu w związku z tym wykonuje uchwały
o ile są zgodne z prawem oświatowym,
2) wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem powiadamiając o tym fakcie organ
prowadzący.
3.) rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady jeżeli w regulaminie je pominięto,
4.) reprezentuje interesy rady pedagogicznej na zewnątrz i dba o ich autorytet.
5.) bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami zespołu szkół tj. radą rodziców,
6.) przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
7.) dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie zespołu szkół. W swojej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu,
8.) wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy zespołu szkół i nie służy rozwojowi jego wychowanków,
9.) jeżeli uchwała rady rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły, dyrektor
zawiesza jej wykonanie i w terminie określonym w regulaminie rady uzgadnia z nią sposób
postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały. W przypadku braku uzgodnienia,
o którym mowa, Dyrektor zespołu szkół przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi
prowadzącemu,
10) w sprawach spornych dotyczących uczniów ustala się co następuje:
a) uczeń może zgłaszać swoje zastrzeżenia do przewodniczącego samorządu uczniowskiego .
b) przewodniczący samorządu uczniowskiego w uzgodnieniu z nauczycielem opiekunem
przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem
samorządu rozstrzyga sporne kwestie,
c) sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do wicedyrektora, którego decyzje są ostateczne.
IV. ORGANIZACJA ZESPOŁU SZKÓŁ
§10
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 11
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny zespołu szkół zatwierdza do 30 maja danego roku organ prowadzący po uzyskaniu pozytywnej opinii organu nadzoru pedagogicznego.
§12
1. Podstawową jednostką organizacyjną zespołu szkół jest oddział. Liczba uczniów w oddziale w zasadzie nie powinna być większa niż 28. Uczniowie ci w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawów programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla zespołu szkół, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w powyższej sprawie.
Obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin zajęć sportowych w oddziałach ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym, na podstawie programu szkolenia sportowego, z uwzględnieniem etapu szkolenia sportowego.
§13
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora zespołu szkół na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad zdrowia i higieny pracy oraz możliwości lokalowych zespołu szkół.
§14
§15
1. Podział oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania i możliwości zespołu szkół.
1) języków obcych ( w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów),
2) wychowania fizycznego (w oddziałach powyżej 26 uczniów), w zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców
3) zajęciach komputerowych, informatyki (w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów),
4) wychowania do życia w rodzinie.
3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio nie więcej niż 24 uczniów podziału na
grupy można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
4. W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa, specyfiką sportu lub
zróżnicowanym poziomem sportowym uczniów w czasie zajęć sportowych w oddziałach
sportowych mogą być tworzone grupy ćwiczeniowe.
§ 16
Organizacja zajęć dodatkowych:
Liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MENiS.
§17
1. Uczniów nie rokujących ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, po pierwszym roku nauki można kierować do klas przysposabiających do pracy zawodowej.
2. Dyrektor kieruje ucznia do klasy, o której mowa w ust. l na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając wynik sprawdzianu osiągnięć edukacyjnych ucznia, opinię lekarską, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, zgodę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
§18
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych zespołu szkół, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
2. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji uczniom, nauczycielom i rodzicom,
2) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) organizowanie zajęć mających na celu nauczenie uczniów korzystania z różnych źródeł wiedzy, z wykorzystaniem Internetu,
4) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
5) organizowanie konkursów czytelniczych, wystaw i innych imprezy i działań, których celem jest upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie wrażliwości kulturalnej i społecznej uczniów,
6) współpraca z wychowawcami, rodzicami i nauczycielami i innymi bibliotekami w przygotowaniu materiałów dydaktycznych, zdobywaniu informacji i zachęcaniu uczniów do samokształcenia,
7) przedstawienie radzie pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,
8) współpraca z biblioteką miejską oraz innymi bibliotekami.
3. W celu wspomagania realizacji zadań wychowawczych szkoła zatrudnia pedagoga.
4. Do zadań pedagoga należy:
1) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
4) podejmowanie i wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,
5) wspomaganie wychowawców i nauczycieli w realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych,
6)organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.
§19
§20
Dla realizacji celów statutowych zespół szkół posiada następującą bazę:
V. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU SZKÓŁ
§21
l. W zespole szkół zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi,
2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. l, określają odrębne
przepisy.
3. Szczegółowy zakres czynności dla pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
§22
2. Do obowiązków nauczyciela należy:
1) kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i
higieny pracy,
2) uczestniczyć w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy,
1) przestrzegać zapisów statutowych
2) zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
3) usuwać drobne usterki względnie zgłaszać ich występowanie woźnemu szkoły,
4) w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować przestrzeganie regulaminów,
5) w salach gimnastycznych i na boiskach sportowych używać tylko sprawnego sprzętu,
6) na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,
7) pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem,
8) przygotować się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
9) dbać o poprawność językową uczniów i własną,
10) stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,
11) podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,
12) służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,
13) wzbogacać warsztat pracy i dbać o powierzone pomoce i sprzęt,
14) aktywnie uczestniczyć w szkoleniach, posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
15) stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,
16) wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych,
17) współpracować ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc pedagogiczno-psychologiczną, zdrowotną i inną,
18) zapewnić ciągłość procesu wychowawczo-dydaktycznego poprzez stałą współpracę
z domem rodzinnym ucznia, w tym rzetelnie informować rodziców, opiekunów o rozwoju dziecka z zachowaniem zasad bezstronności, obiektywizmu w stosunku do dziecka i rodziców.
§23
1. Nauczyciele danego przedmiotu, bloku przedmiotów lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe, którymi kierują przewodniczący.
2. Przewodniczący powoływani są przez dyrektora w porozumieniu z członkami zespołu.
3. Do zadań zespołu m.in. należy:
1) wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
2) wybór podręczników,
3) opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju
uczniów,
4) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
5) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,
6) stwarzanie warunków do dzielenia się doświadczeniami,
7) współtworzenie programu rozwoju.
§ 24
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały okres na danym etapie edukacyjnym.
3. Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Odwołanie z funkcji wychowawcy może nastąpić w każdym czasie z inicjatywy dyrektora lub na wniosek rady rodziców, po poinformowaniu rady pedagogicznej. Ostateczną decyzję w powyższym zakresie podejmuje dyrektor zespołu.
§25
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
2) przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
3) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
1) zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
2) opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający program wychowawczy szkoły,
3) utrzymywać systematyczne i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,
4) współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,
5) współpracować z pedagogiem szkolnym i poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
6) śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
7) udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itp.;
8) kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
9) utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się ucznia,
10) powiadomić o przewidywanym dla ucznia stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego
11) na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadomić ucznia o przewidywanych dla niego stopniach semestralnych (rocznych),
12) uczestniczyć w zebraniach z rodzicami.
§26
1. W zespole, który liczy co najmniej 12 oddziałów, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego powołuje wicedyrektora.
2. Za zgodą organu prowadzącego, dyrektor zespołu może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze na każde następnych 12 oddziałów.
VI. UCZNIOWIE
§27
l. Do zespołu szkół uczęszczają uczniowie w zasadzie w wieku od 7 do 16 lat. Podlegają oni obowiązkowi
szkolnemu, który trwa do 18 roku życia. Dyrektor przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących
ustalony dla zespołu szkół obwód. Warunkiem przyjęcia do gimnazjum jest świadectwo ukończenia szkoły
podstawowej oraz potwierdzenie zameldowania ucznia na danym terenie.
2. Dyrektor może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwolą.
3. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno - pedagogicznej dyrektor może:
l) zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego,
2) odroczyć lub przyśpieszyć realizację obowiązku szkolnego.
§28
l. Prawa uczniów wynikają w szczególności z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego Statutu. Uczeń ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej w ramach możliwości szkoły,
b) opieki wychowawczej i takich warunków, które zapewniają bezpieczeństwo chronią przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
c) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
d) swobodnego wyrażania myśli i przekonań, a w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
e) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych,
f) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
g) pomocy w przypadku trudności w nauce,
h) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
i) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
j) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
k) odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych, do wycieczek, biwaków,
l) odwoływania się od niesprawiedliwej jego zdaniem oceny na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
m) udziału w obozach szkoleniowych organizowanych przez szkołę w ramach programu szkolenia sportowego oddziałów sportowych.
2. Uczeń ma obowiązek:
Przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły i regulaminach szczegółowych, a zwłaszcza dotyczących:
a) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
b) przestrzegania zasad kultury współżycia w stosunku do kolegów, nauczycieli
i innych pracowników szkoły,
c) odpowiedzialności za własne życie i higienę oraz rozwój,
d) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole, dbanie o piękno ojczystej mowy,
e) naprawianie wyrządzonej umyślnie przez siebie szkody w formie wskazanej przez nauczyciela,
f) podporządkowania się poleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, samorządu klasowego lub szkolnego.
g) udziału w realizacji projektu edukacyjnego ustalonego dla uczniów gimnazjum
h) usprawiedliwienia w przeciągu 1 – tygodnia w formie pisemnej nieobecności na zajęciach edukacyjnych (zaświadczenie lekarskie, oświadczenie rodziców lub prawnych opiekunów),
i) wyłączenia telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych podczas lekcji i zajęć.
j) nosić schludny, estetyczny strój szkolny określony w regulaminie szkoły.
3. Uczeń przebywający w szkole może zostać zwolniony z zajęć lekcyjnych i odebrany ze szkoły wyłącznie przez rodzica, ustawowego opiekuna lub osobę wskazaną w pisemnym oświadczeniu, złożonym przez rodzica do wychowawcy klasy, lub:
1) w przypadku gdy rodzic/prawny opiekun nie może osobiście odebrać swojego dziecka, na własną odpowiedzialność po uzgodnieniu z wychowawcą lub wicedyrektorem może pozwolić na odebranie dziecka przez wskazaną osobę, względnie jego samodzielny powrót do domu.
2)w uzasadnionych, wyjątkowych sytuacjach ucznia może zwolnić dyrektor szkoły.
§29
1. Nagroda może być przyznana za: co najmniej dobre wyniki w nauce i wzorowe lub bardzo dobre zachowanie, wzorową frekwencję, pracę społeczną, wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sportu, szczególnie wyróżniającą postawę i zachowanie,
2. Nagroda może być udzielona w następującej formie:
1) pochwała wychowawcy udzielona indywidualnie lub na forum klasy,
2) pochwała samorządu klasowego lub szkolnego udzielona indywidualnie, wobec całej klasy,
3) pochwała dyrektora szkoły udzielona indywidualnie, wobec klasy lub na apelu szkolnym,
4) nagroda rzeczowa, dyplom uznania lub puchar,
5) list pochwalny do rodziców,
6) nagrody książkowe na koniec roku szkolnego,
7) świadectwo z wyróżnieniem,
8) stypendium naukowe na zasadach określonych przez organ prowadzący,
9) stypendium sportowe na zasadach określonych przez organ prowadzący.
3. Kara może być udzielona za:
1) nieprzestrzeganie obowiązków ucznia,
2) nieprzestrzeganie zarządzeń osób, organizacji lub instytucji upoważnionych do ich wydawania ,
3) naruszenia przepisów lub zarządzeń pozaszkolnych udokumentowanych faktami oraz
odpowiednim orzeczeniem,
4. Kara może być udzielona w następującej formie:
1) upomnienie albo nagana udzielona przez wychowawcę lub samorząd klasowy i szkolny indywidualnie bądź wobec całej klasy,
2) upomnienie, nagana lub ostrzeżenie udzielone przez dyrektora szkoły, indywidualnie, wobec całej klasy lub na apelach szkolnych,
3) zawieszenie przez dyrektora prawa udziału w zajęciach pozalekcyjnych, imprezach rozrywkowych organizowanych przez klasę lub szkołę,
4) przeniesienie ucznia do równoległej klasy w szkole decyzją rady pedagogicznej,
5) dyrektor może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły na wniosek rady pedagogicznej, w przypadku:
a) stałego naruszania postanowień statutu,
b) demoralizowania innych uczniów,
c) wykroczenia i przestępstwa określonego kodeksem karnym.
5. Wyżej wymienione formy kar mogą być anulowane przez radę pedagogiczną na wniosek samorządu klasowego lub uczniowskiego i rodziców.
6. Uczeń lub zespół, któremu została udzielona kara ma prawo odwołania się do dyrektora szkoły, rady pedagogicznej lub do organu nadzorującego szkołę w terminie 7 dni od jej udzielenia.
7. Decyzja o udzieleniu kary przez radę pedagogiczną, jeżeli nie zostały naruszone przepisy formalne jest ostateczna.
8. Udzielona kara, o ile nie została darowana lub anulowana musi być uwzględniona przy ustaleniu oceny zachowania.
9. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu
nagrodzie lub zastosowanej wobec niego kary.
10. Niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie
przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
11. Przez niespełnianie obowiązku nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność
w okresie miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
12. Skreślenie z listy uczniów dokonuje się, gdy uczeń ukończył 18 rok życia oraz:
1) nie uczęszcza do szkoły z powodów nieusprawiedliwionej nieobecności w okresie miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych
zajęć edukacyjnych lub z powodu pobytu w areszcie śledczym decyzją sądu, lub
2) jest skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo, lub
3) narusza nietykalność cielesną i godność osobistą uczniów, pracowników bądź innych osób przebywających na terenie szkoły, lub
4) dopuszcza się zaboru lub niszczenia mienia szkoły lub osób, lub
5) wywiera szkodliwy wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów, nauczycieli bądź innych pracowników szkoły, lub
6) przebywa na terenie szkoły w stanie nietrzeźwym, pod wpływem narkotyków oraz posiada, przechowuje czy rozprowadza alkohol lub narkotyki, lub
7) świadomie i nagminnie narusza obowiązki ucznia określone w statucie.
§30
Szczegółowe zasady dotyczące promowania i klasyfikowania uczniów zawarto w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
§31
Zał. 1a Wzór sztandaru Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu - strona prawa
Zał. 1bWzór sztandaru Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu - strona lewa
Zał. 1cWzór sztandaru Gimnazjum im. Lotników Polskich w Mirosławcu - strona lewa
Zał. 1dWzór sztandaru Gimnazjum im. Lotników Polskich w Mirosławcu - strona prawa
Ostatnia zmiana:
Uchwała Nr 2/2013 Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Mirosławcu z dnia 22 lutego 2013 r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu