SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. LOTNIKÓW POLSKICH
W MIROSŁAWCU
Mirosławiec 2024/2025
Podstawa prawna:
1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997r. (Dz. U. z 1997r. nr 78 poz 483 ze zm.).
2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
3. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz.526).
4. Ustawa z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty (t.j. Dz. U. 2024r. poz. 750).
5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. 2024. poz. 737).
6. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. 2024 r. poz. 986).
7. Ustawa z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniu przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024r. Poz.560).
8. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022r. O wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. Z 2024r. poz 987).
9. Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j Dz. U. 2020 poz.1309)
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U.2023 poz.1798).
12. Ustawa z dnia 26 października 1982r o postępowaniu w sprawach nieletnich.
13. Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
12. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.
13. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. 2022 pozycja 1711).
14. Statut Szkoły Podstawowej im. Lotników Polskich w Mirosławcu
15. Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w Szkole Podstawowej im. Lotników Polskich w Mirosławcu
WSTĘP
Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny powstał w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oświatowego oraz diagnozę przeprowadzoną wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Szkoły Podstawowej im. Lotników Polskich w Mirosławcu.
Diagnoza została przeprowadzona we wrześniu 2024 roku. Badaniem ankietowym zostało objętych 159 uczniów, 91 rodziców i 27 nauczycieli.
Dla nauczycieli najistotniejszymi zagadnieniami z programu wychowawczo-profilaktycznego są te związane z profilaktyką przemocy, cyberprzemocy i dbania o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne. Bardzo duże znaczenie mają również aspekty odnoszące się do uzależnień oraz relacji z rodzicami. Zadania, które są dla nauczycieli najtrudniejszymi w realizacji to profilaktyka uzależnień oraz przeciwdziałanie przemocy: zarówno w rodzinie, jak i cyberprzemocy. Trudne jest również budowanie integracji w zespołach klasowych i praca nad emocjami. Nauczyciele twierdzą, że nadal spotykają z takimi problemami, jak: nadmierne używanie telefonów komórkowych, wulgaryzmy i agresja. W roku szkolnym 2024/25 należy duży nacisk położyć na profilaktykę uzależnień (telefony, substancje psychoaktywne), przeciwdziałanie przemocy (w tym cyberprzemocy), dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne (w tym zaburzenia odżywiania, udzielanie pierwszej pomocy, rozwijanie nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu), naukę umiejętnego rozwiązywania konfliktów rówieśniczych, budowanie szacunku i kultury osobistej). Należy zwiększyć współpracę z rodzicami, żeby działania podjęte w szkole miały kontynuację w domu.
Rodzice stwierdzili, że szkoła jest bezpiecznym miejscem dla ich dzieci oraz, że ich dzieci mają zapewnione dobre wsparcie psychologiczno-pedagogiczne. Twierdzą również, że ich dzieci są w dobrej kondycji fizycznej, zdrowo się odżywiają i aktywnie spędzają wolny czas. Rozpoznają swoje emocje i potrafią przyjąć asertywne postawy. Według rodziców podejmowanę przez szkołę działania wychowawcze wykształciły u ich dzieci takie umiejętności jak: umiejętność pracy w zespole oraz szacunek dla rówieśników i osób dorosłych. Zdaniem rodziców najbardziej atrakcyjną dla dzieci formą realizacji zadań wychowawczo-profilaktycznych są spotkania ze specjalistami. Rodzice oczekują również ze strony szkoły indywidualnego wsparcia dla siebie. Uczniowie podobnie jak rodzice stwierdzili, że szkoła dba o ich bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. Ocenili również pozytywnie wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w szkole oraz zapewniony im dostęp do informacji o zasadach bezpieczeństwa i przeciwdziałania przemocy. Nie pamiętali natomiast, kiedy i czy uczestniczyli w programach profilaktyki zdrowia psychicznego i fizycznego, dlatego w roku szkolnym 2024/2025 należy kontynuować te zajęcia. Relacje z nauczycielami i rówieśnikami uczniowie oceniają, że są na dobrym poziomie. Twierdzą, że chcieli by mieć większą możliwość wyrażania opinii i sugestii na temat funkcjonowania szkoły.
Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Planując działania wychowawczo – profilaktyczne należy zwrócić uwagę nie tylko na podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, ale także na zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wzmacniającego pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa.
ROZDZIAŁ I
1. Misja szkoły.
Misją naszej szkoły jest przygotowanie uczniów do następnego etapu edukacyjnego, efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za swój własny rozwój. Dążymy do tego, aby nasza placówką była nowoczesną szkołą, w której:
1) dzieci i młodzież są przygotowywane do wyzwań, jakie stawia przed nimi dorosłość,
2) osiągają wysokie wyniki w zakresie nauczania, wychowania i opieki,
3) kształtowane są postawy patriotyczne, obywatelskie, prozdrowotne, ekologiczne,
4) realizowana jest edukacja informatyczna oraz językowa,
5) stymuluje się wszechstronny rozwój uczniów,
6) skutecznie zapobiega się patologiom społecznym poprzez realizację między innymi zadań z zakresu profilaktyki uzależnień,
7) oferowane są uczniom atrakcyjne metody nauki,
8) rozwijane są zainteresowania uczniów,
9) zachęca się uczniów do przyjmowania aktywnych i twórczych postaw,
10) rozwijana jest wrażliwość na potrzeby innych ludzi oraz angażowanie do czynnej, dobrowolnej i bezinteresownej pomocy innym
w ramach wolontariatu,
11) rozwijana jest kreatywność, przedsiębiorczość i kompetencje cyfrowe uczniów z uwzględnieniem zagadnień cyberprzemocy.
2. Model absolwenta szkoły.
Absolwent szkoły powinien posiadać następujące cechy:
1) aktywny - posiada zainteresowania, pasje, jest twórczy, wykazuje się samodzielnością,
2) ciekawy świata - korzysta z różnych źródeł informacji, wykorzystuje zdobytą wiedzę,
3) odpowiedzialny - umie samodzielnie rozwiązywać problemy, podejmuje działania i przewiduje ich konsekwencje,
4) otwarty - potrafi uważnie słuchać, rozmawiać, umie współpracować w grupie, prezentuje swój punkt widzenia i szanuje poglądy innych,
5) optymista - pozytywnie patrzy na świat, lubi siebie i innych,
6) tolerancyjny - szanuje inne rasy i nacje oraz ich poglądy, jest wrażliwy na potrzeby drugiego człowieka,
7) świadomy swoich praw i praw innych ludzi – zna swoją wartość, swoje prawa, zna i respektuje prawa innych, zna zasady ochrony zdrowia.
Zadania Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego.
1. Założenia ogólne.
Zgodnie ze wskazaniami działalność wychowawczo – profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia
i podejmowania zachowań prozdrowotnych, psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności; poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
2) społecznej - ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych; kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej,
3) aksjologicznej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
1. Cel ogólny programu wychowawczo - profilaktycznego:
Szkoła podejmuje całościowe oddziaływania wychowawcze, dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, mające na celu wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej i aksjologicznej, a także działania profilaktyczne w celu promocji zdrowego stylu życia. Realizacja zadań profilaktyczno – wychowawczych bazuje na uwzględnianiu
w podejmowanych działaniach czynników chroniących i czynników ryzyka. Do najważniejszych czynników chroniących zaliczamy poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole, dobre relacje między uczniami i nauczycielami, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w placówce realizowane na odpowiednim poziomie, wiedzę na temat zdrowego trybu życia. Główne czynnika ryzyka to: nadmierne używanie telefonów komórkowych; stosowanie używek typu e-papierosy; zjawisko występowania przemoc,y w tym cyberprzemocy; podatność uczniów na stosowanie niewłaściwego słownictwa (wulgaryzmy); brak umiejętności pozytywnego rozwiązywania konfliktów i racjonalnej oceny sytuacji; słaba komunikacja między nauczycielami a rodzicami.
2. Cele szczegółowe i zadania szkoły w zakresie realizacji działań wychowawczo – profilaktycznych
Cele szczegółowe w zakresie realizacji działań wychowawczo – profilaktycznych ukierunkowane są na:
1) Wspieranie procesu uczenia się dzieci poprzez motywację, metody aktywizujące, stosowanie TIK, wdrażanie do korzystania
z nowoczesnych technologii pomocnych w pracy bieżącej i zdalnym nauczaniu.
2) Wszechstronny rozwój ucznia (indywidualizacja, dostosowania wymagań, zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zawody i konkursy).
3) Pielęgnowanie tradycji szkolnych ujętych w Ceremoniale Szkolnym (patron szkoły, sztandar, poczet sztandarowy, hymn szkoły, święto szkoły).
4) Przygotowanie uczniów do pełnienia różnych ról teraz i w przyszłości.
5) Pomoc psychologiczno – pedagogiczną uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
6) Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich.
7) Dostarczanie wiedzy z zakresu edukacji prozdrowotnej, w tym rozpoznawania potrzeb uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego.
8) Umożliwianie kształtowania pozytywnych więzi grupowych.
9) Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami.
10) Kształtowanie odpowiedzialności za swoje czyny.
11) Kształtowanie umiejętności pomocy drugiemu człowiekowi, okazywania szacunku sobie i innym ludziom.
12) Kształtowanie hierarchii wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości.
13) Kształtowanie postawy tolerancji dla odmienności narodowych kulturowych, wyznaniowych oraz rasowych.
14) Kształtowanie umiejętności prawidłowego odczytywania swoich stanów emocjonalnych, poczucia własnej wartości, dawania
i otrzymywania wsparcia.
15) Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców.
16) Rozwijanie i wspieranie działalności wolontariatu.
17) Kształtowanie i wzmacnianie postaw zapobiegających używaniu środków uzależniających przez uczniów, jak również postaw zapobiegających podejmowaniu innych zachowań ryzykownych.
18) Współpracę szkoły z rodzicami w celu budowania postawy prozdrowotnej i promowania zdrowego stylu życia.
19) Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji nauczycieli i uczniów,
a także nauczycieli i rodziców.
20) Realizowanie zajęć dotyczących istotnych problemów społecznych: zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska.
21) Troskę o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
4. Rodzice – partnerami szkoły.
Partnerstwo rodziców w szkole przejawia się poprzez:
1) współdziałanie z nauczycielami, pedagogami i wychowawcą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci,
2) dbanie o właściwą formę spędzania czasu wolnego swoich dzieci,
3) angażowanie się z własnej inicjatywy we współpracę z wychowawcą i nauczycielami, dotyczącą przebiegu procesu edukacji dziecka
w szkole,
4) niezaniedbywanie spraw dziecka istotnych dla jego bezpieczeństwa i rozwoju,
5) stawianie dziecku wymagań adekwatne do jego potrzeb i możliwości,
6) kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci,
7) motywowanie dziecka do systematycznej nauki,
ROZDZIAŁ III
Treści i działania o charakterze wychowawczo – profilaktycznym dla uczniów Szkoły Podstawowej im. Lotników Polskich w Mirosławcu
Zadania o charakterze wychowawczo – profilaktycznym |
Sposoby realizacji zadań |
Wzajemne poznanie się. |
1. Organizacja zabaw integrujących grupę lub zespół klasowy. 2. Udział w uroczystościach klasowych i szkolnych. 3. Udział w wycieczkach, rajdach, ogniskach klasowych. 4. Diagnozy i ankiety. 5. Zajęcia integracyjne dla dzieci przybywających z zagranicy. 6. Stworzenie w przestrzeni szkolnej miejsca przyjaznego dla uczniów przybywających |
Tworzenie warunków do rozwoju osobowości ucznia. |
1. Prowadzenie zajęć rozwijających kreatywność, zajęć sportowych i świetlicowych. 2. Indywidualna praca z uczniem zdolnym. 3. Prowadzenie zajęć wynikających z potrzeb uczniów (nauka języka polskiego). 4. Organizacja i uczestnictwo w różnego rodzaju konkursach. 5. Programy artystyczne na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły. 6. Wspomaganie umiejętności samopoznania: a) wykorzystywanie sytuacji szkolnych do treningu rozpoznawania własnych emocji, uczuć, predyspozycji i deficytów, b) wdrażanie do autorefleksji. 7. Stymulowanie rozwoju samoakceptacji i samokontroli: a) kształtowanie umiejętności kontrolowania zachowania i panowania nad emocjami i kreowania własnego wizerunku, b) wdrażanie do samooceny, 8. Umiejętność wykorzystania własnego potencjału: motywowanie do nauki szkolnej, w tym nauki języka polskiego rozbudzanie i poszerzanie zainteresowań uczniów, a) stwarzanie warunków do realizowania działań wynikających z zainteresowań, b) rozwijanie zdolności twórczego myślenia, c) kreowanie warunków sprzyjających rozwojowi indywidualnych talentów i uzdolnień, d) pomoc w radzeniu sobie z własnymi niedoskonałościami, e) kształtowanie hierarchii wartości, f) praca z uczniem zdolnym, w ramach projektu „Edukacja w Gminie Mirosławiec” g) praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; h) praca z uczniami przybywającymi z zagranicy, i) zorganizowanie dodatkowych zajęć nauki języka polskiego 9. Działalność Szkolnego Koła Wolontariatu. |
Poznanie reguł zachowania w miejscach publicznych. |
1. Wskazywanie uczniom poprzez własny przykład wzorów zachowań w różnych sytuacjach. 2. Udział w imprezach kulturalnych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i dobrego zachowania. 3. Nauka zasad fair play i tolerancji dla odmienności. 4. Kształtowanie postawy szacunku do drugiego człowieka, w tym dzieci przybywających z zagranicy. |
Przeciwdziałanie agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy.
|
1. Realizacja zajęć psychoedukacyjnych na temat zagrożeń w Internecie - cyberprzemoc. 2. Warsztaty dla uczniów zwiększające kompetencje cyfrowe. 3. Udział uczniów w rekomendowanych programach profilaktyczno – wychowawczych. 4. Doskonalenie umiejętności pozytywnego rozwiązywania konfliktów i zachowań asertywnych. 5. Realizacja zajęć dotyczących konfliktu zbrojnego oraz jego wpływu na psychikę ucznia. Zajęcia z żołnierzami w ramach projektu „Edukacja z wojskiem” |
Bezpieczeństwo. |
1. Zapoznanie uczniów z obowiązującymi regulaminami i procedurami. 2. Organizacja pogadanek, zajęć warsztatowych dotyczących bezpieczeństwa. 3. Organizacja akcji „Bezpieczne ferie” i „Bezpieczne wakacje”. 4. Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi, z zasadami udzielania pierwszej pomocy. 5. Nauka udzielania pierwszej pomocy. 6. Zapoznanie z zasadami BHP na lekcjach. 7. Szkolenia dla nauczycieli z zakresu BHP, przeciwpożarowe, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. |
Wdrażanie uczniów do samodzielności. |
1. Uczestnictwo w pogadankach dotyczących samodzielności w wykonywaniu czynności samoobsługowych i pracy na lekcji. 2. Samodzielne korzystanie z biblioteki szkolnej - uczniowie poznają zasoby i zachęcani są do czytelnictwa. 3. Uczniowie samodzielnie korzystają ze stołówki szkolnej i szatni. 4. Uczniowie starają się samodzielnie odrabiać prace domowe w świetlicy, z asekuracją ze strony nauczyciela. 5. Zapoznanie uczniów z przestrzenią szkolną (opis miejsc). |
Realizacja treści związanych z doradztwem zawodowym. |
1. Poznanie siebie – zainteresowania, hobby, mocne i słabe strony. 2. Świat zawodów i rynek pracy. 3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie. 4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjnych. 5. Wycieczki zawodoznawcze. 6. Targi edukacyjne. 7. Spotkania z rodzicami jak przedstawicielami ciekawych zawodów. 8. Realizacja zajęć prowadzonych przez doradcę w ramach projektu; - realizacja doradztwa zawodowego w klasach VII – VIII (szkolny doradca zawodowy) - realizacja treści zawodoznawczych w edukacji wczesnoszkolnej i na przedmiotach w klasach IV-VIII
|
Tolerancja dla inności. Prawa dziecka. |
1. Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami ucznia. 2. Uświadomienie dzieciom, do kogo mogą się zwrócić z prośbą o pomoc. 3. Uczestniczenie w pogadankach na temat tolerancji, szacunku dla drugiego człowieka. 4. Poszanowanie i zrozumienie dla odmienności językowej i kulturowej. 5. Lekcje dotyczące niepełnosprawności.
|
Dbałość o dobry klimat w szkole. |
1. Badanie samopoczucia ucznia w szkole poprzez ankiety, rozmowy indywidualne 2. Obserwacja zachowań uczniów na tle rówieśników. 3. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych.
|
Propagowanie zdrowego stylu życia. |
1. Udział uczniów w programach profilaktyczno – wychowawczych organizowanych przez szkołę i podmioty zewnętrzne (np. SANEPID, Policja itp.) - „Higiena naszą tarczą”, - „Porozmawiajmy o zdrowiu i nowych zagrożeniach”. 2. Fluoryzacja zębów – program profilaktyczny. 3. Udział uczniów w zawodach sportowych i konkursach związanych z profilaktyką zdrowotną. 4. Udział uczniów w Szkolnym Dniu Profilaktyki. 5. Zajęcia poruszające tematykę zdrowia i zdrowego trybu życia (na godzinach wychowawczych, spotkaniach z pedagogiem, zajęciach edukacyjnych) 6. Wdrażanie informacji o higienie ciała, racjonalnym odżywianiu się. 7. Rozwijanie sprawności fizycznej szczególnie na lekcjach wychowania fizycznego i na zajęciach poza lekcyjnych. 8. Dbałość o czystość, ład i estetykę otoczenia. 9. Organizacja konkursów dotyczących promocji zdrowia. 10. Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnień w formie szkoleń i kursów. 11. Udział uczniów klas I – V szkoły podstawowej w „Programie dla szkół – komponent owocowo – warzywny”. 12. W ramach przeciwdziałania otyłości i zaburzeniom odżywania spotkania z dietetykiem, trenerem personalnym. 13. Akcje w ramach programu „Aktywna szkoła” 14. Udział w programach: a) „Aktywni do kwadratu” b) „Mały mistrz”
15. Udział uczniów w różnego rodzaju zajęciach pozalekcyjnych 16. Udział w ogólnopolskich akcjach związanych z aktywnością sportową – „Polska Biega”, „Europejski Tydzień Sportu”. 17. Światowy Dzień Zdrowia.
|
Pomoc nauczycielom i wychowawcom |
1. Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania niebezpiecznych środków i substancji, a także norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego poprzez uczestnictwo np. w radach szkoleniowych, kursach i szkoleniach. 2. Prowadzenie indywidualnych rozmów z wychowawcami, nauczycielami przez specjalistów w celu pomocy w rozwiązaniu trudnej sytuacji. 3. Udostępnianie nauczycielom literatury specjalistycznej, adresów ciekawych stron internetowych oraz szkoleń/webinarium. 4. Realizacja klasowych planów pracy wychowawczej w danym roku szkolnym. |
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. |
1. Diagnoza środowiska: a) wczesne wykrywanie form przemocy wśród uczniów, b) ochrona ofiar przemocy: rozmowy z uczniem, konsultacje z rodzicami, w razie konieczności wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”. 2. Współpraca z instytucjami udzielającymi pomocy i wsparcia. 3. Pogłębianie wiedzy pedagogicznej w zakresie problematyki przemocy, uczestnictwo 4. Wprowadzenie Standardów Ochrony Małoletnich i realizacja założeń dokumentu. 5. Organizacja Międzynarodowego Dnia Bez Przemocy. 6. Październik – miesiącem bez przemocy. |
Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole.
|
1. Zapoznanie uczniów z normami współżycia społecznego poprzez: a) promowanie zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się, b) poszanowanie praw i potrzeb innych oraz różnic językowych i kulturowych, c) poszanowanie odmienności językowych i kulturowych, 2. Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych poprzez: a) kształtowanie postaw empatycznych, b) współpraca w zespołach, z uwzględnieniem dzieci posługujących się innym językiem, c) realizacja projektów edukacyjnych, 3. Kształtowanie umiejętności i efektywnego zachowania się w sytuacjach trudnych, konfliktowych, ryzykownych, 4. Eliminowanie zachowań agresywnych poprzez: a) kształtowanie umiejętności nieagresywnego rozwiązywania konfliktów i zachowania się w sytuacji problemowej, b) rozpoznawanie i nazywanie zachowań agresywnych. 5. Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie poprzez stosowanie aktywnych metod w pracach zespołowych, zachęcanie do udziału w drużynowych grach sportowych. 6. Doskonalenie współodpowiedzialności za swoje postępowanie.
|
Przygotowanie do podejmowania, pełnienia ról społecznych i obywatelskich.
|
1. Zapoznanie uczniów z dokumentami szkoły (Statut, regulaminy, procedury). 2. Wytworzenie potrzeby aktywnego udziału w życiu szkoły, stymulowanie postaw prospołecznych poprzez: a) zachęcanie do aktywnego udziału w życiu szkoły, b) poszanowanie mienia szkoły, c) tworzenie zwyczajów i tradycji szkoły. 3. Kształtowanie idei samorządności poprzez aktywny udział uczniów w Samorządzie Uczniowskim. 4. Współorganizacja przedstawień, imprez klasowych i szkolnych.
|
Kształtowanie postaw obywatelsko – patriotycznych. |
1. Zapoznanie uczniów z historią miasta i rejonu, znaczenie jego herbu, zabytkami, kulturą, itp. 2. Uczestnictwo w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych o charakterze państwowym. 3. Kształtowanie tożsamości narodowej przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury innych krajów. 4. Wykonanie okazjonalnych gazetek ściennych w klasach i na korytarzach szkoły.
|
Kształtowanie postaw i nawyków proekologicznych.
|
1. Realizacja zadań w obszarze ekologii na lekcjach. 2. Praca wychowawcza z zespołem klasowym. 3. Uczestnictwo w konkursach zewnętrznych związanych z tematyką ekologiczną. 4. Działania ekologiczne: „Sprzątanie świata”. 5. Współpraca z Nadleśnictwem Mirosławiec. 6. Podejmowanie akcji kształtujących postawy proekologiczne – segregacja śmieci. 7. Organizacja konkursów związanych z tematyką przyrodniczo-ekologiczną. 8. Dzień Ziemi
|
Zapobieganie samowolnemu opuszczaniu zajęć lekcyjnych.
|
1. Bieżące informowanie rodziców na temat absencji uczniów. 2. Omawianie konsekwencji wagarów. 3. Natychmiastowe reagowanie nauczycieli i wychowawców w przypadku samowolnego opuszczania szkoły. 4. Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami i rodzicami.
|
Likwidacja deficytów rozwojowych,
|
1. Organizacja zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, zajęć korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu. 2. Indywidualne rozmowy z pedagogiem, pedagogiem specjalnym i psychologiem. 3. Organizacja kształcenia specjalnego. 4. Współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną. 5. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej. 6. Współpraca z rodzicami i nauczycielami w zakresie wsparcia uczniów z deficytami rozwojowymi i zaburzeniami. 7. Bieżące udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej przez wszystkich nauczycieli. 8. Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem przybywającym z zagranicy. |
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
|
1. Bieżące informowanie rodziców o sytuacji dziecka w szkole i poza nią. 2. Zapoznanie rodziców na początku roku szkolnego z obowiązującymi przepisami, dokumentami szkolnymi. 3. Indywidualne rozmowy z uczniami i rodzicami. 4. Konsultacje dla rodziców z pedagogiem szkolnym, pedagogiem specjalnym i psychologiem. 5. Dostarczanie aktualnych informacji rodzicom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych poprzez spotkania ze specjalistami. 6. Edukacja rodziców podczas zebrań rodziców z wychowawcami (tematyka związana |
Wspieranie nauczycieli i wychowawców |
1. Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania niebezpiecznych środków i substancji, a także norm rozwojowych 2. Udział wychowawców i nauczycieli w pracach Zespołu Wychowawczego. 3. Udział nauczycieli i wychowawców w pracach zespołów ds. udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej. 4. Praca nauczycieli w zespołach samokształceniowych. |
Integrowanie działań wychowawczych szkoły i rodziny. |
1. Spotkania rodziców z wychowawcami na zebraniach oraz indywidualne konsultacje. 2. Udział rodziców w organizowanych przez szkołę uroczystościach i imprezach szkolnych. 3. Aktywna współpraca szkoły z Radą Rodziców. 4. Udział rodziców w realizacji zadań podczas Szkolnego Dnia Profilaktyki. 5. Organizacja spotkań rodziców ze specjalistami. 6. Aktywna komunikacja pomiędzy rodzicami a nauczycielami, pedagogami i wychowawcą poprzez dziennik elektroniczny (platformę MSTeams w razie potrzeby). 7. Zaangażowanie rodziców w realizowanie obowiązku szkolnego dzieci i wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy. 8. Motywowanie do systematycznej nauki i zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
|
1. Organizacja spotkań uczniów ze specjalistami w zakresie profilaktyki uzależnień. 2. Organizacja warsztatów dla chętnych rodziców z zakresu profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży. 3. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych z uczniami na temat zdrowia psychicznego (m. in. problematyka depresji, zaburzeń odżywiania). 4. Realizowanie programów profilaktyczno – wychowawczych organizowanych przez szkołę i podmioty zewnętrzne (np. SANEPID, Policja itp.)
|
|
Profilaktyka zagrożeń. |
1. Środki i substancje psychoaktywne: a) diagnoza środowiska ucznia, b) wyposażenie uczniów, rodziców i nauczycieli w wiedzę o uzależnieniach c) gazetki ścienne, 2. Bieżące informowanie rodziców/prawnych opiekunów o widocznej zmianie 3. Agresja, przemoc psychiczna, zachowanie dyskryminacyjne, cyberprzemoc: a) systematyczna edukacja uczniów w zakresie radzenia sobie z własnymi trudnymi uczuciami oraz w zakresie ochrony przed agresją, przemocą, b) zapoznanie uczniów z regulaminem szkolnym - zasadami i normami obowiązującymi w szkole, c) lekcje wychowawcze poruszające problematykę przeciwdziałania agresji i przemocy, d) stała współpraca z pracownikami szkoły w zakresie 4. Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej. 5. Reagowanie na wszystkie niepożądane zachowania ucznia. 6. Spotkania z przedstawicielami Policji dotyczące odpowiedzialności prawnej nieletnich. 7. Ukształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych poprzez: a) propagowanie wiadomości dotyczących zagrożeń cywilizacyjnych (terroryzm, głód, choroby, konflikt zbrojny), b) przekazywanie informacji, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach c) omawianie zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu, ujawnianiem danych osobowych. 8. Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w podejmowanych działaniach profilaktyczno – wychowawczych (Policja, Straż Miejska, MGOPS, Sąd Rodzinny
|
Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny jest dokumentem otwartym. Zadania mogą być modyfikowane w zależności od bieżących, nieprzewidzianych wcześniej sytuacji w życiu szkoły oraz sytuacji w kraju.
2. Program będzie podlegał ewaluacji, w ramach której prowadzone będą:
a. bieżąca obserwacja,
b. analiza dokumentacji szkolnej,
c. ankiety dla rodziców, uczniów, nauczycieli,
d. indywidualne rozmowy z uczniami i rodzicami,
e. wymiana spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli.
Zmiany do aktualizacji PROGRAMU WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNEGO zostały przyjęte i uchwalone dnia 26 września 2024 r. przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
Zmiany do Programu Wychowawczo – Profilaktycznego zostały zaznaczone pogrubioną, pochyloną, podkreśloną kursywą.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu