Program Doradztwa Zawodowego

Program Doradztwa Zawodowego

PROGRAM DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. LOTNIKÓW POLSKICH W MIROSŁAWCU
W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019, poz. 325)

 

Celem orientacji zawodowej w klasach I – III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku, rozwijanie pozytywnej i aktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu własnych zainteresowań i pasji.

Celem orientacji w klasach IV – VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i aktywnej postawy wobec pracy i edukacji, stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu swoich zdolności, zainteresowań i pasji.

Celem doradztwa zawodowego w klasach VII – VIII jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.

 

Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej kierowane są do trzech grup adresatów:
- uczniów,
- nauczycieli,
- rodziców.

 

Działania kierowane do uczniów:

1.      udzielanie porad i konsultacji indywidualnych,

2.      prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów, świat zawodów i rynek pracy, rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych,

3.      prowadzenie kół zainteresowań,

4.      organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy,

5.      organizacja Targów Edukacyjnych,

6.      umożliwianie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju zawodowego),

7.      organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów,

8.      organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań),

9.      organizowanie wycieczek zawodoznawczych,

10.  umożliwianie dostępu do informacji edukacyjno – zawodowej poprzez strony internetowe, tablice informacyjne, e-dziennik, szkolne konto na FB,

11.  organizowanie zajęć w świetlicy związanych z orientacją zawodową,

12.  organizowanie kącików zawodoznawczych np. w świetlicy, bibliotece szkolnej, klasach edukacji wczesnoszkolnej,

13.  organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy, prezentacje zawodów,

14.  udostępnianie materiałów multimedialnych ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych,

15.  prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie związanych z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym.

 

Działania kierowane do nauczycieli, specjalistów:

1.      prowadzenie lekcji otwartych,

2.      organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych,

3.      udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego,

4.      inicjowanie spotkań z przedstawicielami lokalnego rynku pracy.

 

Działania kierowane do rodziców:

1.      organizowanie spotkań informacyjno – doradczych z doradcą zawodowym w szkole,

2.      prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno – zawodowych uczniów,

3.      zapraszanie rodziców na Targi Edukacyjne,

4.      organizowanie spotkań dla uczniów z rodzicami jako przedstawicielami różnych zawodów,

5.      udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych poprzez stronę internetową szkoły, szkolne konto FB, e-dziennik, tablice informacyjne,

6.      włączanie rodziców w działania związane z doradztwem zawodowym.

 

Preorientacja zawodowa, orientacja zawodowe i doradztwo zawodowe dla uczniów realizowane jest:

1.      w klasach I – VIII na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,

2.      w klasach VII – VIII na zajęciach z doradztwa zawodowego,

3.      w klasach IV – VIII na zajęciach do dyspozycji wychowawcy,

4.      podczas zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej,

5.      w ramach zajęć świetlicowych,

6.      w ramach wizyt zawodoznawczych, organizowanych u pracodawców oraz w szkołach ponadpodstawowych,

7.      w ramach realizacji projektu „Edukacja w Gminie Mirosławiec”.

 

W realizację działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej zaangażowani są wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, wychowawcy świetlicy, bibliotekarz, doradca zawodowy, pedagog szkolny, psycholog szkolny, higienistka szkolna.

Do zadań doradcy zawodowego należy:

1.      systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego,

2.      prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,

3.      opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami programu doradztwa zawodowego i koordynowanie jego realizacji,

4.      wspieranie nauczycieli w realizacji zadań w obszarze doradztwa zawodowego,

5.      koordynowanie działalności informacyjno – doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,

6.      realizowanie działań wynikających z programu doradztwa zawodowego.

 

Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego

 

Treści programowe z zakresu orientacji zawodowej dla klas I – III szkoły podstawowej:

POZNANIE SIEBIE. UCZEŃ:

- opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób je rozwijać,

- prezentuje swoje zainteresowania wobec innych ludzi,

- podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi,

- podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach,

- podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wynikło dla niego i innych.

ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY. UCZEŃ:

- odgrywa różne role zawodowe w zabawie,

- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby z najbliższego otoczenia oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach,

- opisuje, czym jest praca, omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach,

- omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje,

- opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywanie danego zawodu,

- posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE. UCZEŃ:

- uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności,

- wskazuje treści, których lubi się uczyć,

- wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.

PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH. UCZEŃ:

- opowiada, kim chciałby być w przyszłości i co chciałby robić,

- planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji,

- próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach bezpośrednio związanych z jego osobą.

 

 

Treści programowe z zakresu orientacji zawodowej dla klas IV – VI szkoły podstawowej:

POZNANIE SIEBIE. UCZEŃ:

- określa  swoje zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje,

- wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia,

- podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość,

- prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych ludzi z zamiarem zaciekawienia odbiorców.

ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY. UCZEŃ:

- wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach,

- opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka,

- podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe,

- wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą,

- posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE. UCZEŃ:

- wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów oraz omawia swój indywidualny sposób nauki,

- wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć,

- samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.

PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH. UCZEŃ:

- opowiada o swoich planach edukacyjno – zawodowych,

- planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu,

- próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach bezpośrednio lub pośrednio związanych z jego osobą.

 

Treści programowe z zakresu orientacji zawodowej dla klas VII – VIII szkoły podstawowej:

POZNANIE SIEBIE. UCZEŃ:

- określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych,

- rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe),

- dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno – zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł,

- rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno – zawodowych,

- rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno – zawodowej,

- określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji.

ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY. UCZEŃ:

- wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania,

- porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców,

- wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące we współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy,

- uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka,

- analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy,

- wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową,

- dokonuje autoprezentacji,

- charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno – zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.

RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE. UCZEŃ:

- analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół średnich pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji,

- analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów,

- charakteryzuje strukturę edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej,

- określa znaczenie uczenia się przez całe życie.

PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH. UCZEŃ:

- dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno – zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym,

- określa cele i plany edukacyjno – zawodowe, uwzględniając własne zasoby,

- identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno – zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy,

- planuje ścieżkę edukacyjno – zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.

 

 

Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego w roku szkolnym 2024/2025

 

Lp.

Tematyka działań

 

Klasy, których dotyczą działania

Metody i formy realizacji działań (z uwzględnieniem rodziców)

Osoby odpowiedzialne za realizację

Termin realizacji

1.

Realizacja treści w edukacji społecznej na tematy związane z zawodami, planowaniem własnego czasu, poznawaniem własnych zainteresowań, odgrywaniem ról zawodowych, nauką współpracy zespołowej.

 

 

 

I – III

praca w grupie, praca indywidualna,

 ekspresja muzyczna, ekspresja plastyczna, ekspresja ruchowa, rozmowa kierowana, zabawa tematyczna, odgrywanie ról, burza mózgów, prezentacja

Wychowawcy klas

zgodnie z planem pracy wychowawczej

4.

Zajęcia świetlicowe poruszające tematykę pracy i zawodów.

 

uczniowie objęci opieką świetlicową

praca w grupie, praca indywidualna,

 ekspresja muzyczna, ekspresja plastyczna, ekspresja ruchowa, rozmowa kierowana, zabawa tematyczna, odgrywanie ról, burza mózgów, prezentacja

Wychowawcy świetlicy

zgodnie z planem pracy świetlicy

5.

Realizacja zajęć dydaktycznych na tematy związane z zawodami, planowaniem własnego czasu, poznawaniem własnych zainteresowań, przy wykorzystaniu rekomendowanych materiałów metodycznych (np. www.doradztwo.edu.ore.pl)

 

IV – VIII

praca w grupie, praca indywidualna,

 mini wykład, prezentacja, pogadanka, rozmowa kierowana, autoprezentacja, plakat, kolaż, praca z tekstem, gra on-line, metoda kuli śnieżnej, praca z tekstem, burza mózgów, mapa myśli, gra dydaktyczna

Nauczyciele przedmiotu, wychowawcy klas, pedagog szkolny, doradca zawodowy

zgodnie z ustalonym harmonogramem

6.

Spotkania z osobami pracującymi w różnych zawodach.

I – VIII

Mini wykład, dyskusja kierowana,

Doradca zawodowy, wychowawcy klas

zgodnie z ustalonym harmonogramem

7.

Realizacja projektów zawodoznawczych – Zawodowy Idol, Moja autopromocja, Zdrowy styl życia – przygotowanie do pełnienia ról zawodowych.

 

IV – VI

Metoda projektu

Doradca zawodowy, wychowawcy klas

zgodnie z ustalonym harmonogramem

10.

Zajęcia z przedmiotu doradztwo zawodowe w klasach VII i VIII

 

VII - VIII

praca w grupie, praca indywidualna,

 mini wykład, prezentacja, pogadanka, rozmowa kierowana, autoprezentacja, plakat, kolaż, praca z tekstem, gra on-line, metoda kuli śnieżnej, praca z tekstem, burza mózgów, mapa myśli, gra dydaktyczna

Szkolny doradca zawodowy

zgodnie z ustalonym planem lekcji

11.

Spotkania z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych.

 

VIII

Prezentacja, rozmowa kierowana,

Szkolny doradca zawodowy, pedagog szkolny

zgodnie z ustalonym harmonogramem

12.

Organizacja Targów Edukacyjnych.

 

VIII

Prezentacja, rozmowa kierowana, wykład

Szkolny doradca zawodowy, pedagog szkolny

kwiecień 2025 r.

13.

Poznawanie oferty szkół ponadpodstawowych poprzez wykorzystanie technologii komputerowej.

 

VIII

Prezentacje na stronach internetowych

Szkolny doradca zawodowy, wychowawca klasy

bieżąca praca z uczniami

14.

Nauka pisania CV , listów motywacyjnych oraz tworzenia portfolio.

 

VII – VIII

Praca z tekstem,

Nauczyciele języka polskiego

zgodnie z planem lekcji i tematyką zajęć lekcyjnych

15.

Indywidualne konsultacje dla uczniów – rozpoznawanie predyspozycji zawodowych jako gwarancja właściwego wyboru szkoły.

 

VII - VIII

Metody ankietowe, gry decyzyjne

Szkolny doradca zawodowy

zgodnie z potrzebami uczniów w czasie bieżącej pracy

16.

Realizacja zajęć z rodzicami – mechanizm działania systemu rekrutacji, co jest ważne przy wyborze szkoły ponadpodstawowej, zapoznanie z lokalnym rynkiem pracy, procedurą rekrutacji.

 

VIII

Wykład, prezentacja,

Szkolny doradca zawodowy

II półrocze roku szkolnego 2024/2025

17.

Wizyty w lokalnych zakładach pracy.

VIII

Prezentacja, wywiad, warsztat

Wychowawcy klas, doradca zawodowy

II półrocze roku szkolnego 2024/2025

18.

Gromadzenie i eksponowanie informacji zawodoznawczych.

VII – VIII

Gazetki szkolne, tablice informacyjne, kąciki zawodoznawcze, bank pomysłów, biblioteczka podręczna, aktualizacja na stronie internetowej szkoły i szkolnym profilu FB

Doradca zawodowy

w trakcie bieżącej pracy

 

Podmioty, z którymi szkoła współpracuje w ramach realizacji programu doradztwa zawodowego:

1.      Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Wałczu – w zakresie określania predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów, udzielania pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, planowania własnej kariery, wsparcia psychologicznego w obszarze radzenia sobie ze stresem, porażkami,

2.      Szkoły ponadpodstawowe – zapoznanie z ofertą kierunków kształcenia, procedurą rekrutacji do szkół,

3.      Lokalni pracodawcy – w zakresie wycieczek zawodoznawczych, przeprowadzania wywiadów z przedstawicielami zawodów,

4.      Powiatowy Urząd Pracy – organizacja spotkań warsztatowych z uczniami,

5.      doradca zawodowy w ramach realizowanego projektu „Edukacja w Gminie Mirosławiec”.

 

Tematyka zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII – VIII w roku szkolnym 2024/2025
realizowanych przez szkolnego doradcę zawodowego

Dział tematyczny

Temat zajęć

Liczba godzin

Metody i środki

Poznawanie własnych zasobów

Moje mocne i słabe strony. Ja w moich oczach, ja w oczach innych.

 

1

Dyskusja, plakat, zdania niedokończone, kwestionariusz inteligencji wielorakiej Howarda Gardnera, giełda pomysłów

Jaki jest mój stan zdrowia? Moje możliwości i ograniczenia.

 

1

Ankieta, autodiagnoza

Jakie wartości są dla mnie ważne?

 

1

Burza mózgów, karty pracy dotyczące wartości, film edukacyjny

Świat zawodów i rynek pracy

Zawody wokół nas. Klasyfikacje zawodów w szkolnictwie zawodowym.

 

1

Projekcje filmów o zawodach, kolaż, kalambury, plakat

Nowe zawody na rynku pracy. Charakterystyka rynku pracy.

 

1

Katalogi on – line z zawodami, filmy poglądowe, rozsypanka sylabowa

Autoprezentacja, czyli sztuka przedstawienia siebie.

1

Ćwiczenia autoprezentacji

Wolontariat wstępem do kariery.

 

1

Plakat, film tematyczny, burza mózgów, dyskusja kierowana

Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Co gwarantuje mi szkoła? Kompetencje i kwalifikacje.

1

Prezentacja, plakat, film, zdania niedokończone

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno - zawodowych

Kim chcę zostać w przyszłości?

 

1

Schematy planowania w pracy indywidualnej

Doradca zawodowy – kto to taki? Co dwie głowy to nie jedna. Kto może mi pomóc w wyborze szkoły i zawodu?

 

1

Dyskusja, runda pytań, zdania niedokończone

 

 

Dział tematyczny

Temat zajęć

Liczba godzin

Metody i środki

Poznawanie własnych zasobów

Moje umiejętności i uzdolnienia – kluczem do mojego sukcesu.

 

1

Kwestionariusze testów, dyskusja, film edukacyjny

Rozpoznaję swoje aspiracje. Co mnie motywuje?

 

1

Pogadanka, gra dydaktyczna

Mój system wartości a moja kariera. Moje postawy wobec pracy.

 

1

Rozmowa kierowana, arkusze, kwestionariusz Kotwice kariery

Świat zawodów i rynek pracy

Moje zasoby i preferencje a oczekiwania pracodawców.

 

1

Kwestionariusze do diagnozy (temperamentu, predyspozycji zawodowych)

Szkoła podstawowa i co dalej? Moja edukacyjna przygoda.

 

1

Debata za i przeciw, film edukacyjny, krzyżówka

Zasady rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.

 

1

Ulotki szkół, strony internetowe szkół

Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Co to znaczy kształcenie ustawiczne? Jak długo się uczymy?

 

1

Dyskusja, film

Wybieram zawód – krótsza i dłuższa ścieżka edukacyjna.

 

1

Prezentacja, wykład, dyskusja

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno - zawodowych

Kariera zawodowa – co w trawie piszczy?

 

1

Gra on – line Klocki kariery, prezentacja, plakat

Walizka czy plecak – planowanie dalszej drogi edukacyjnej. Mój indywidualny plan działania.

 

1

Rozmowa kierowana, karty możliwości, schemat Q-sort

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Propozycje tematów zajęć z orientacji zawodowej w klasach I – VI szkoły podstawowej

lp.

poziom edukacyjny

temat zajęć

 

1.

Klasa pierwsza

Lubię to! Każdy ma swoje zainteresowania.

 

Dzisiejszy Jaś – kim jutro będzie Jan?

 

2.

Klasa druga

Poznajemy zawody w najbliższym otoczeniu.

 

Brawo ja – klasowa prezentacja talentów.

 

3.

Klasa trzecia

Po co się uczymy?

 

Gala zawodów, czyli pracuję jako…

 

4.

Klasa czwarta

Ja, czyli kto? Co mnie określa i wyróżnia od innych?

 

W labiryncie zawodów.

 

5.

Klasa piąta

Zdrowy styl życia jako przygotowanie do pełnienia ról zawodowych.

 

Dzień Kreatywnych Pasjonatów.

 

6.

Klasa szósta

Komu i po co potrzebna jest praca?

 

Ja na rynku pracy.

 

 

opracowała Sylwia Kaszeń

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 marca 2025 11:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Agnieszka Haraj
Ilość wyświetleń: 21
10 marca 2025 11:16 (Agnieszka Haraj) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
10 marca 2025 11:05 (Agnieszka Haraj) - Dodanie załącznika [program_doradztwa_zawodowego.pdf] do dokumentu. (Dokument nieopublikowany)
10 marca 2025 11:05 (Agnieszka Haraj) - Dodanie dokumentu. (Dokument nieopublikowany)