PROGRAM DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. LOTNIKÓW POLSKICH W MIROSŁAWCU
W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019, poz. 325)
Celem orientacji zawodowej w klasach I – III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku, rozwijanie pozytywnej i aktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu własnych zainteresowań i pasji.
Celem orientacji w klasach IV – VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i aktywnej postawy wobec pracy i edukacji, stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu swoich zdolności, zainteresowań i pasji.
Celem doradztwa zawodowego w klasach VII – VIII jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej kierowane są do trzech grup adresatów:
- uczniów,
- nauczycieli,
- rodziców.
Działania kierowane do uczniów:
1. udzielanie porad i konsultacji indywidualnych,
2. prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów, świat zawodów i rynek pracy, rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych,
3. prowadzenie kół zainteresowań,
4. organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy,
5. organizacja Targów Edukacyjnych,
6. umożliwianie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju zawodowego),
7. organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów,
8. organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań),
9. organizowanie wycieczek zawodoznawczych,
10. umożliwianie dostępu do informacji edukacyjno – zawodowej poprzez strony internetowe, tablice informacyjne, e-dziennik, szkolne konto na FB,
11. organizowanie zajęć w świetlicy związanych z orientacją zawodową,
12. organizowanie kącików zawodoznawczych np. w świetlicy, bibliotece szkolnej, klasach edukacji wczesnoszkolnej,
13. organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy, prezentacje zawodów,
14. udostępnianie materiałów multimedialnych ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych,
15. prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie związanych z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym.
Działania kierowane do nauczycieli, specjalistów:
1. prowadzenie lekcji otwartych,
2. organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych,
3. udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego,
4. inicjowanie spotkań z przedstawicielami lokalnego rynku pracy.
Działania kierowane do rodziców:
1. organizowanie spotkań informacyjno – doradczych z doradcą zawodowym w szkole,
2. prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno – zawodowych uczniów,
3. zapraszanie rodziców na Targi Edukacyjne,
4. organizowanie spotkań dla uczniów z rodzicami jako przedstawicielami różnych zawodów,
5. udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych poprzez stronę internetową szkoły, szkolne konto FB, e-dziennik, tablice informacyjne,
6. włączanie rodziców w działania związane z doradztwem zawodowym.
Preorientacja zawodowa, orientacja zawodowe i doradztwo zawodowe dla uczniów realizowane jest:
1. w klasach I – VIII na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
2. w klasach VII – VIII na zajęciach z doradztwa zawodowego,
3. w klasach IV – VIII na zajęciach do dyspozycji wychowawcy,
4. podczas zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
5. w ramach zajęć świetlicowych,
6. w ramach wizyt zawodoznawczych, organizowanych u pracodawców oraz w szkołach ponadpodstawowych,
7. w ramach realizacji projektu „Edukacja w Gminie Mirosławiec”.
W realizację działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej zaangażowani są wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, wychowawcy świetlicy, bibliotekarz, doradca zawodowy, pedagog szkolny, psycholog szkolny, higienistka szkolna.
Do zadań doradcy zawodowego należy:
1. systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego,
2. prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
3. opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami programu doradztwa zawodowego i koordynowanie jego realizacji,
4. wspieranie nauczycieli w realizacji zadań w obszarze doradztwa zawodowego,
5. koordynowanie działalności informacyjno – doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,
6. realizowanie działań wynikających z programu doradztwa zawodowego.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego
Treści programowe z zakresu orientacji zawodowej dla klas I – III szkoły podstawowej:
POZNANIE SIEBIE. UCZEŃ:
- opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób je rozwijać,
- prezentuje swoje zainteresowania wobec innych ludzi,
- podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi,
- podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach,
- podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wynikło dla niego i innych.
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY. UCZEŃ:
- odgrywa różne role zawodowe w zabawie,
- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby z najbliższego otoczenia oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach,
- opisuje, czym jest praca, omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach,
- omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje,
- opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywanie danego zawodu,
- posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE. UCZEŃ:
- uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności,
- wskazuje treści, których lubi się uczyć,
- wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH. UCZEŃ:
- opowiada, kim chciałby być w przyszłości i co chciałby robić,
- planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji,
- próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach bezpośrednio związanych z jego osobą.
Treści programowe z zakresu orientacji zawodowej dla klas IV – VI szkoły podstawowej:
POZNANIE SIEBIE. UCZEŃ:
- określa swoje zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje,
- wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia,
- podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość,
- prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych ludzi z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY. UCZEŃ:
- wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach,
- opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka,
- podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe,
- wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą,
- posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE. UCZEŃ:
- wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów oraz omawia swój indywidualny sposób nauki,
- wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć,
- samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH. UCZEŃ:
- opowiada o swoich planach edukacyjno – zawodowych,
- planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu,
- próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach bezpośrednio lub pośrednio związanych z jego osobą.
Treści programowe z zakresu orientacji zawodowej dla klas VII – VIII szkoły podstawowej:
POZNANIE SIEBIE. UCZEŃ:
- określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych,
- rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe),
- dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno – zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł,
- rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno – zawodowych,
- rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno – zawodowej,
- określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji.
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY. UCZEŃ:
- wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania,
- porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców,
- wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące we współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy,
- uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka,
- analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy,
- wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową,
- dokonuje autoprezentacji,
- charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno – zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE. UCZEŃ:
- analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół średnich pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji,
- analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów,
- charakteryzuje strukturę edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej,
- określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH. UCZEŃ:
- dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno – zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym,
- określa cele i plany edukacyjno – zawodowe, uwzględniając własne zasoby,
- identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno – zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy,
- planuje ścieżkę edukacyjno – zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego w roku szkolnym 2024/2025
Lp. |
Tematyka działań
|
Klasy, których dotyczą działania |
Metody i formy realizacji działań (z uwzględnieniem rodziców) |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
Termin realizacji |
1. |
Realizacja treści w edukacji społecznej na tematy związane z zawodami, planowaniem własnego czasu, poznawaniem własnych zainteresowań, odgrywaniem ról zawodowych, nauką współpracy zespołowej.
|
I – III |
praca w grupie, praca indywidualna, ekspresja muzyczna, ekspresja plastyczna, ekspresja ruchowa, rozmowa kierowana, zabawa tematyczna, odgrywanie ról, burza mózgów, prezentacja |
Wychowawcy klas |
zgodnie z planem pracy wychowawczej |
4. |
Zajęcia świetlicowe poruszające tematykę pracy i zawodów.
|
uczniowie objęci opieką świetlicową |
praca w grupie, praca indywidualna, ekspresja muzyczna, ekspresja plastyczna, ekspresja ruchowa, rozmowa kierowana, zabawa tematyczna, odgrywanie ról, burza mózgów, prezentacja |
Wychowawcy świetlicy |
zgodnie z planem pracy świetlicy |
5. |
Realizacja zajęć dydaktycznych na tematy związane z zawodami, planowaniem własnego czasu, poznawaniem własnych zainteresowań, przy wykorzystaniu rekomendowanych materiałów metodycznych (np. www.doradztwo.edu.ore.pl)
|
IV – VIII |
praca w grupie, praca indywidualna, mini wykład, prezentacja, pogadanka, rozmowa kierowana, autoprezentacja, plakat, kolaż, praca z tekstem, gra on-line, metoda kuli śnieżnej, praca z tekstem, burza mózgów, mapa myśli, gra dydaktyczna |
Nauczyciele przedmiotu, wychowawcy klas, pedagog szkolny, doradca zawodowy |
zgodnie z ustalonym harmonogramem |
6. |
Spotkania z osobami pracującymi w różnych zawodach. |
I – VIII |
Mini wykład, dyskusja kierowana, |
Doradca zawodowy, wychowawcy klas |
zgodnie z ustalonym harmonogramem |
7. |
Realizacja projektów zawodoznawczych – Zawodowy Idol, Moja autopromocja, Zdrowy styl życia – przygotowanie do pełnienia ról zawodowych.
|
IV – VI |
Metoda projektu |
Doradca zawodowy, wychowawcy klas |
zgodnie z ustalonym harmonogramem |
10. |
Zajęcia z przedmiotu doradztwo zawodowe w klasach VII i VIII
|
VII - VIII |
praca w grupie, praca indywidualna, mini wykład, prezentacja, pogadanka, rozmowa kierowana, autoprezentacja, plakat, kolaż, praca z tekstem, gra on-line, metoda kuli śnieżnej, praca z tekstem, burza mózgów, mapa myśli, gra dydaktyczna |
Szkolny doradca zawodowy |
zgodnie z ustalonym planem lekcji |
11. |
Spotkania z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych.
|
VIII |
Prezentacja, rozmowa kierowana, |
Szkolny doradca zawodowy, pedagog szkolny |
zgodnie z ustalonym harmonogramem |
12. |
Organizacja Targów Edukacyjnych.
|
VIII |
Prezentacja, rozmowa kierowana, wykład |
Szkolny doradca zawodowy, pedagog szkolny |
kwiecień 2025 r. |
13. |
Poznawanie oferty szkół ponadpodstawowych poprzez wykorzystanie technologii komputerowej.
|
VIII |
Prezentacje na stronach internetowych |
Szkolny doradca zawodowy, wychowawca klasy |
bieżąca praca z uczniami |
14. |
Nauka pisania CV , listów motywacyjnych oraz tworzenia portfolio.
|
VII – VIII |
Praca z tekstem, |
Nauczyciele języka polskiego |
zgodnie z planem lekcji i tematyką zajęć lekcyjnych |
15. |
Indywidualne konsultacje dla uczniów – rozpoznawanie predyspozycji zawodowych jako gwarancja właściwego wyboru szkoły.
|
VII - VIII |
Metody ankietowe, gry decyzyjne |
Szkolny doradca zawodowy |
zgodnie z potrzebami uczniów w czasie bieżącej pracy |
16. |
Realizacja zajęć z rodzicami – mechanizm działania systemu rekrutacji, co jest ważne przy wyborze szkoły ponadpodstawowej, zapoznanie z lokalnym rynkiem pracy, procedurą rekrutacji.
|
VIII |
Wykład, prezentacja, |
Szkolny doradca zawodowy |
II półrocze roku szkolnego 2024/2025 |
17. |
Wizyty w lokalnych zakładach pracy. |
VIII |
Prezentacja, wywiad, warsztat |
Wychowawcy klas, doradca zawodowy |
II półrocze roku szkolnego 2024/2025 |
18. |
Gromadzenie i eksponowanie informacji zawodoznawczych. |
VII – VIII |
Gazetki szkolne, tablice informacyjne, kąciki zawodoznawcze, bank pomysłów, biblioteczka podręczna, aktualizacja na stronie internetowej szkoły i szkolnym profilu FB |
Doradca zawodowy |
w trakcie bieżącej pracy |
Podmioty, z którymi szkoła współpracuje w ramach realizacji programu doradztwa zawodowego:
1. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Wałczu – w zakresie określania predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów, udzielania pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, planowania własnej kariery, wsparcia psychologicznego w obszarze radzenia sobie ze stresem, porażkami,
2. Szkoły ponadpodstawowe – zapoznanie z ofertą kierunków kształcenia, procedurą rekrutacji do szkół,
3. Lokalni pracodawcy – w zakresie wycieczek zawodoznawczych, przeprowadzania wywiadów z przedstawicielami zawodów,
4. Powiatowy Urząd Pracy – organizacja spotkań warsztatowych z uczniami,
5. doradca zawodowy w ramach realizowanego projektu „Edukacja w Gminie Mirosławiec”.
Tematyka zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII – VIII w roku szkolnym 2024/2025
realizowanych przez szkolnego doradcę zawodowego
Dział tematyczny |
Temat zajęć |
Liczba godzin |
Metody i środki |
Poznawanie własnych zasobów |
Moje mocne i słabe strony. Ja w moich oczach, ja w oczach innych.
|
1 |
Dyskusja, plakat, zdania niedokończone, kwestionariusz inteligencji wielorakiej Howarda Gardnera, giełda pomysłów |
Jaki jest mój stan zdrowia? Moje możliwości i ograniczenia.
|
1 |
Ankieta, autodiagnoza |
|
Jakie wartości są dla mnie ważne?
|
1 |
Burza mózgów, karty pracy dotyczące wartości, film edukacyjny |
|
Świat zawodów i rynek pracy |
Zawody wokół nas. Klasyfikacje zawodów w szkolnictwie zawodowym.
|
1 |
Projekcje filmów o zawodach, kolaż, kalambury, plakat |
Nowe zawody na rynku pracy. Charakterystyka rynku pracy.
|
1 |
Katalogi on – line z zawodami, filmy poglądowe, rozsypanka sylabowa |
|
Autoprezentacja, czyli sztuka przedstawienia siebie. |
1 |
Ćwiczenia autoprezentacji |
|
Wolontariat wstępem do kariery.
|
1 |
Plakat, film tematyczny, burza mózgów, dyskusja kierowana |
|
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
Co gwarantuje mi szkoła? Kompetencje i kwalifikacje. |
1 |
Prezentacja, plakat, film, zdania niedokończone |
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno - zawodowych |
Kim chcę zostać w przyszłości?
|
1 |
Schematy planowania w pracy indywidualnej |
Doradca zawodowy – kto to taki? Co dwie głowy to nie jedna. Kto może mi pomóc w wyborze szkoły i zawodu?
|
1 |
Dyskusja, runda pytań, zdania niedokończone |
Dział tematyczny |
Temat zajęć |
Liczba godzin |
Metody i środki |
Poznawanie własnych zasobów |
Moje umiejętności i uzdolnienia – kluczem do mojego sukcesu.
|
1 |
Kwestionariusze testów, dyskusja, film edukacyjny |
Rozpoznaję swoje aspiracje. Co mnie motywuje?
|
1 |
Pogadanka, gra dydaktyczna |
|
Mój system wartości a moja kariera. Moje postawy wobec pracy.
|
1 |
Rozmowa kierowana, arkusze, kwestionariusz Kotwice kariery |
|
Świat zawodów i rynek pracy |
Moje zasoby i preferencje a oczekiwania pracodawców.
|
1 |
Kwestionariusze do diagnozy (temperamentu, predyspozycji zawodowych) |
Szkoła podstawowa i co dalej? Moja edukacyjna przygoda.
|
1 |
Debata za i przeciw, film edukacyjny, krzyżówka |
|
Zasady rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.
|
1 |
Ulotki szkół, strony internetowe szkół |
|
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
Co to znaczy kształcenie ustawiczne? Jak długo się uczymy?
|
1 |
Dyskusja, film |
Wybieram zawód – krótsza i dłuższa ścieżka edukacyjna.
|
1 |
Prezentacja, wykład, dyskusja |
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno - zawodowych |
Kariera zawodowa – co w trawie piszczy?
|
1 |
Gra on – line Klocki kariery, prezentacja, plakat |
Walizka czy plecak – planowanie dalszej drogi edukacyjnej. Mój indywidualny plan działania.
|
1 |
Rozmowa kierowana, karty możliwości, schemat Q-sort |
Propozycje tematów zajęć z orientacji zawodowej w klasach I – VI szkoły podstawowej
lp. |
poziom edukacyjny |
temat zajęć
|
1. |
Klasa pierwsza |
Lubię to! Każdy ma swoje zainteresowania.
|
Dzisiejszy Jaś – kim jutro będzie Jan?
|
||
2. |
Klasa druga |
Poznajemy zawody w najbliższym otoczeniu.
|
Brawo ja – klasowa prezentacja talentów.
|
||
3. |
Klasa trzecia |
Po co się uczymy?
|
Gala zawodów, czyli pracuję jako…
|
||
4. |
Klasa czwarta |
Ja, czyli kto? Co mnie określa i wyróżnia od innych?
|
W labiryncie zawodów.
|
||
5. |
Klasa piąta |
Zdrowy styl życia jako przygotowanie do pełnienia ról zawodowych.
|
Dzień Kreatywnych Pasjonatów.
|
||
6. |
Klasa szósta |
Komu i po co potrzebna jest praca?
|
Ja na rynku pracy.
|
opracowała Sylwia Kaszeń
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu